PTOLUS - City By The Spire - en kampanj i 48 akter.

Startat av biggabush, november 19, 2006, 15.07

Föregående ämne - Nästa ämne

biggabush

Anders, du och övriga får en resumé på lördag. Ses!
\"Bättre att dö till sjöss än som en ko på halmen\"
(Anders Bersten, styrelseledamot)

Ewers

Hej!

Vill börja med att be om ursäkt till alla som kan tänka sig ha blivit stötta pga vad jag sade igår. Det var inte meningen att såra någon.

Ptoluskampanjen har en mycket intressant och rolig setting samt kampanjide som inspirerat mig en hel del. Jag uppskattar genomtänkt och gripbar teologi i en rollspelsvärld.

Våra karaktärer är alla intressanta och roliga. Jag har personligen funnit mig tillrätta med Vespe och håller denna karaktären som en av dom roligaste jag spelat. En annorlunda karaktär vars motsvarighet jag aldrig spelat tidigare.

Jag tycker mina medspelare är riktigt trevliga prickar allihop och uppskattar att få träffa dem. Extra roligt var det att träffa Gunnar och Greger eftersom vi träffas så sällan och de alltid är goa o glada. Att sedan få komma ut ur stan och uppleva lantmiljö är en extra gräddklick på moset.


Vad jag tycker är mindre bra är den konstant föränderliga värld som Vespe lever i. I kampanjstarten tillhörde han en minoritet på ca 5-10%, sedan en än mer ovanlig ras och igår en ras så ovanlig att den ansågs som en legendarisk ras som inte ens dvärgarna trodde fanns på riktigt.

Att sträva efter realism kan vara en kvalitet med ett realistiskt system men om man använder ett spelsystem som är allt annat än realistiskt blir det omedelbart skevt. Om man tillåter high fantasy magi, magiska föremål i drivor och samtidigt vill göra saker realistiska hamnar världen i en konflikt. Denna konflikt tar sig uttryck i att balansen i reglerna förändras på ett sätt som inte riktigt går att förutse i sin vida bemärkelse. När man ändrar regler skall man utgå ifrån en låglevelskaraktärs perspektiv, annars ser man inte den egentliga effekten av förändringarna.

Min uppfattning om framgång/en lyckad spelning i ett rollspel är när man tillsammans upplever att en gruppinsats möjliggjort ett frammåtskridande i handlingen. Detta kan vara att man samtalat "in game" och kommit fram till nya saker genom insikter och/eller interaktion med NPC'er, det kan också vara genom handlingskraftiga gärningar eller en blandning av de båda. Det viktiga är att en grupprocess ser till att man har ett socialt utbyte som uppfattas som positivt och berikande.
Tyvärr känner jag inte att jag delar samma syn på framgång/en lyckad spelning som Anders eller flera av mina medspelare vilket lett till frustration under de senaste spelningarna.

En av de viktigaste ingridienserna rollspel för mig är interaktion mellan karaktärerna i en kampanj. Detta kräver att karaktärerna får tid att bara umgås, prata lite om allt möjligt samt att man kan reflektera över gemensamt upplevda händelser. För att detta skall kunna ske krävs det gemensamma upplevelser för karaktärerna samt tid att lära känna sin karaktär. Detta upplever jag som en omöjlighet i en kampanj där samtliga karaktärer kommer vara döda och ersatta med ett intervall lika med antalet spelare. För mig är det ett misslyckande när någon karaktär dör, vilket är ofrånkomligt i alla bra kampanjer, men likjämt ett misslyckande.

Jag har insett att det krävs en hög regelkunskap samt god koll på magisystemet för att kunna spela en episk kampanj. Jag har definitivt inte tillräckligt hög regelkunskap för att kunna förutse, planera och motverka det motstånd som vi möter. Därmed uppstår en känsla av maktlöshet mot det som alltid ser ut att vara oemotståndliga odds. Att alltid spela under ett konstant och påtagligt dödshot är påfrestande, att dessutom göra det i en miljö där man inte har förmågan att förutse eller förstå motståndet gör det än mer påfrestande.


Den slutsatts jag dragit av de olika för- och nackdelar som jag begrundat under dagen är den att jag ställer min karaktär till GM's eller Anders Bergströms förfogande. Det viktiga och avgörande skälet är att jag inte har utrymme i mitt liv för regelbundna upplevelser av frustration, irritation och besvikelse. Det är alla negativa känslor som inte vägs upp av de skratt som också upplevs under spelningarna. Jag vill inte gå och lägga mig med negativa känslor efter varje spelning, inte ens efter hälften av spelningarna. Jag anser att man skall spela för att ha roligt och kan jag inte uppfylla det kravet vill jag inte spela. Dessutom tror jag att ni andra kommer ha mycket roligare utan mig då jag uppenbarligen inte delar majoritetens syn på framgång i rollspel.

Jag vill såhär på slutet påtala att jag inte är bitter eller arg. Jag anser inte att någon betett sig illa och det är ingens fel att jag väljer att dra mig ur kampanjen. Jag gör det för att jag aktivt väljer bort någonting som inte ger mig en positiv upplevelse och som påverkar mig ementionellt flera dagar efteråt.

Med detta vill jag tacka för kampanjen så länge den varat och önskar kvarvarande spelare lycka till!

Mvh /Fredrik Ewers

biggabush

Hej Fredrik,

Vi är vuxna vänner som spelar ett *spel*. Detta faktum måste vara en grundutgångspunkt för alla. Våra spelstilar är olika, och det är helt i sin ordning, men du, käre Fredrik, tar saker som händer i spelet alldeles för personligt och detta alltför ofta. Om man på detta lägger ett starkt behov av kontroll avtecknar sig ett lynne som liksom mitt är bättre lämpat som spelledare än som spelare. Detta är min uppriktiga 25-öres uppfattning som du kan förkasta eller grunna på.

För mig är storyn och rollspelandet viktigast och det blir jobbigt när spelare ballar ur för att de inte får som de vill eller inte har tålamod att se saker falla på plats. Detta har hänt flera gånger under kampanjen och är inget som någon är betjänt av.

Kärnan ligger inte, huvudsakligen, i setting eller regelsystem utan i de närvarande människorna runt bordet.
\"Bättre att dö till sjöss än som en ko på halmen\"
(Anders Bersten, styrelseledamot)

Cugel

Herregud vilka patetiska rollspelsbråk ni har i Borås !  :D

När min vän Bengt SL. vid ett tillfälle dristade sig att kritisera en spelares karaktärsblad med orden "Var det något särskilt som hindrade dig att fylla i max på alla förmågor ?" blev karaktärsbladets ägare mörk i synen. Han lämnade rummet med orden "Jag börjar bli riktigt trött på dig nu Bengt, jag kanske borde ringa en person jag känner och be honom fixa dig !" Och i ett svart moln av obehag gick det spelet under.

Senare fick vi veta att vederbörande hade diagnostiserad ADHD och maktmytomani (exempelvis gick han runt och påstod att han ägde 10 procent av aktierna i Microsoft). Fick han då inte vara med mera i Bengts kampanjer, jo, det fick han. Med de flesta rollspelare vet man liksom intuitivt att de är harmlösa toffelhjältar innerst inne vilka grodor som än hoppar ur munnen på dem.

Anywho, var glada att ni HAR ngn att rollspela med.  :)
Jag är så kool att min kroppstemperatur ligger en grad under den absoluta nollpunkten.

biggabush

\"Bättre att dö till sjöss än som en ko på halmen\"
(Anders Bersten, styrelseledamot)

Ewers

Det är inget bråk hoppas jag. Jag tycker bara det är att visa respekt att förklara varför man tar beslutet att hoppa av en kampanj.

Hoppas inte fler tror att vi bråkar.  :wink:

/F  8)

biggabush

\"Bättre att dö till sjöss än som en ko på halmen\"
(Anders Bersten, styrelseledamot)

biggabush

NÄSTA SPELNING - AKT 12 DATUMFÖRSLAG AUGUSTI

Elddöpta hjältar - blifvande lemurer!

Då vi har en ny gruppsammansättning med fler och nya spelare sänder jag här, i repris, förslag på datum för nästa spelning. Vänligen svara vilken eller vilka av dessa ni kan spela på så snabbt som möjligt.

1) Lördag 4/8 (13.00-03.00)

2) Lördag 18/8 (13.00-03.00)

3) Lördag 25/8 (13.00-03.00)
\"Bättre att dö till sjöss än som en ko på halmen\"
(Anders Bersten, styrelseledamot)

Den Gamle

Jag kan alla nedanstående datum.

1) Lördag 4/8 (13.00-03.00)    Erik

2) Lördag 18/8 (13.00-03.00)  Erik

3) Lördag 25/8 (13.00-03.00)  Erik

Ses...
"My center is giving away, my right is pushed back, situation excellent, I am attacking."
Marshal Ferdinand Foch in message to HQ, Marne 1914

GunnarBunker

Hejsan folket!
Men Fredrik, var inte sån. Det är ju bara ett spel, vad som händer i det är ju inte så himskans viktigt. Det viktiga är väl ändå att umgås?
Kom igen och prova på nytt, luta dig tillbaka i sätet och slappa lite :)

Jag ska på fotboll den 4:e
Jag ska på 40-årsfest den 18:e
Jag kan spela den 25:e

/Muhktar Ibn Shihab
Arguing on the Internet is like running in the Special Olympics, even if you win you´re still retarded.

Ewers

Gunnar: Det är just bara ett spel och därför gör det ju inte så mycket om jag väljer att vara utan just den delen av umgänget. Vi spelar ju andra spel och därigenom kommer vi träffas.
Vissa tycker om fotboll andra tycker om ishockey, svårare än så är det inte...  :wink:

/F  8)

biggabush

Gunnar aka Muhktar - vikken grym signatur du har! Jag skrattade så saften jag just svalde sprutade ner hela skärmen :-9
\"Bättre att dö till sjöss än som en ko på halmen\"
(Anders Bersten, styrelseledamot)

Greger

Ughurru! Booga-booga-klick-klick! :D

Tycka sluta trist, inte tycka sluta, men visst... kaka söka maka, klick-klack-smaka... :(

4 - vara med
18 - Joha-Ryddinn-ick bli gammal skrynklig - Okpaki vimsig kräkas!
25 - långt räkna... låtsa-bror bli stor... skaffa fru!

Bingo-bongo!  :P

X

dagle

Citat från: "biggabush"Gunnar aka Muhktar - vikken grym signatur du har! Jag skrattade så saften jag just svalde sprutade ner hela skärmen :-9

Ganska gammal om man säger så.

Greger

Inte visste jag att humor hade ett bäst-före-datum!? ;)

Eller som ett finländskt NHL-proffs svarade på frågan om han inte var för gammal och borde lägga av:
"Det där med ålder är para siffror"

:P