Hjälp Imac

Startat av soulreaper, februari 08, 2010, 21.06

Föregående ämne - Nästa ämne

soulreaper

Hej!

Gjorde idag ett spontan inköp på MediaMarkt och kom hem med en Imac..Är ingen direkt van Mac användare därav denna fråga. Finns det något sätt att förstora fönster som exempelvis Safari så att det täcker hela skärmen är rätt så van vid det ifrån windows...Tack på förhand alla apple gedoniter
Igenmurade ögon, kärleken är blind, knytnäve med vigselring...

Peaceful protest doesn\'t get the job done
So I wake up for the rally grab my soy milk and my gun

Stefan

Lyckligtvis satt jag vid en mac så jag kunde kolla detta ;) I nedre-högerkanten är det ett streckat hörn, klicka på det och dra bara så kan du förstora safari fönstret :D

carlsson

Grattis!

"Maximera fönster" som du är van vid från Windowsvärlden finns inte i Mac OS X. Sedan begynnelsen har Macanvändare lärt sig att man kan jobba med fler program samtidigt och därför har man fönstrena bredvid varandra.

Det finns dock några kommentarer kring detta:
- Den gröna knappen uppe till vänster betyder "Anpassa fönstret efter dess innehåll", och gör just det.
- Om du håller ner Alt-tangenten samtidigt som du klickar på den gröna knappen tolkar vissa program det som att du vill maximera (varför det inte är så överallt är ganska dumt).
- Maximerafunktionen kan i vissa lägen vara bra, t ex när man vill fokusera på det man håller på med. Precis som med tusentals andra funktioner som en del tycker är bra, men inte är inbyggt i operativet, finns det en uppsjö av tredjepartsprogram. Många är dessutom gratis. Dessa återfinns till exempel via:
www.Google.com
www.Macupdate.com
www.Versiontracker.com

Själv sökte jag på "maximize window" på Versiontracker och hittade följande: http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/29882


Jag kan dessutom rekommendera http://www.apple.com/se/support/switch101/


Lycka till! :)

Andreas Carlsson, Borås
ASL-nörd och gammal Armagedon-uv

http://www.aslsweden.com

soulreaper

Tack ni är klippor!

Nu gäller det bara att försöka att inte surfa allt för mycket innan com hem har levererat mitt internet...Iphonens modemfunktion FTW!!!
Igenmurade ögon, kärleken är blind, knytnäve med vigselring...

Peaceful protest doesn\'t get the job done
So I wake up for the rally grab my soy milk and my gun

Apanpapan

Kasta ut skiten ut genom fönstret och gå och köp dig en PC.

Tipset är gratis.  :P
¡Oook ook ooook oooook!  (¡Hasta la Victoria Siempre!)

Brain

Citat från: "soulreaper"Nu gäller det bara att försöka att inte surfa allt för mycket innan com hem har levererat mitt internet...Iphonens modemfunktion FTW!!!

Guld värd ifall man har ett bra abonnemang. Nyttjar den mycket själv då det inte finns någon trådlös accesspunkt på jobbet.
Tomas Davidsson

Fluff

Citat från: "soulreaper"...Safari...

:pukeright:

börja med att byta webbläsare föreslår jag
ät en makaron till!

soulreaper

Citat från: "Apanpapan"Kasta ut skiten ut genom fönstret och gå och köp dig en PC.

Tipset är gratis.  :P

Tipset må vara gratis men datorn var det verkligen inte...
Igenmurade ögon, kärleken är blind, knytnäve med vigselring...

Peaceful protest doesn\'t get the job done
So I wake up for the rally grab my soy milk and my gun