Föreningens historia

Startat av Jesper Wasling, juni 23, 2005, 13.48

Föregående ämne - Nästa ämne

emil

Det är möjligt att min faster var en av de där onda fritidsledarna. Hon fick ngt ont i blicken i samband med ordet armagedon när luftades, hon tyckte inte om den typen av SIA-verksamhet som bedrevs. :lol:

Lindbergh

Hmm, ja... när jag läser ditt inlägg MOB inser jag att vidare och fördjupande kommentarer kring attityder från min sida är överflödiga... :wink:

Beklagar att mitt inlägg uppfattas som messiashybris, jag känner mig lite besviken över att du uppfattar det så :(  Jag är inte heller ute efter att ta cred för ert gedigna arbete med dioramor, figurspel och andra arrangemang. Dock vill jag poängtera att Curia arrangerade en hel del små aktiviteter där man var välkommen att delta, vi hade till och med ett litet föreningsblad som Björn T tecknade framsidan på. Till och med folk från Armagedon deltog på våra spelkvällar och John Blanche blev hedersmedlem i Curia... :wink:

Min poäng var att bemötande och attityd är a och o i kontexten kring föreningsarbete och att det är av vikt :!:  Jag har också minnet av att det var många av oss som var dubbla medlemmar och jag vill minnas att det centrala i fusionen var att Armagedon hade en lokal, det hade inte Curia. Dock var det så att man ibland var tvungen att avbryta sitt spellederi pga att folk skulle förfesta i föreningslokalen. I dag kan man gå ner till lokalen och spela brädspel, rollspel eller dataspel i en rök- och alkoholfri miljö. Föräldrar skickar sina barn till lokalen och dessa är en del av föreningens ungdomsengagemang och fortsatta överlevnad. I dag är föreningens verksamhet mer rumsren uppenbarligen om jag tolkar ekis rätt :lol:

Jag tycker fortfarande att föreningen har utvecklats till det bättre och det skall bli oerhört spännande att följa föreningens arbete framgent. Mina värderingar är att festerna är inte förenliga med ett sunt ungdomsengagemang i mina ögon, inte heller att folk sover i lokalerna. Tycker för övrigt att styrelsen har gjort ett bra arbete i år kring denna fråga!

Som emil så påpassligt nämner det så ligger historien i betraktarens ögon och allt beror på vem man frågar. Kanske det finns en poäng att väcka till liv det arbete som Eneqvist sjösatte vad gäller årsboken? Kanske försöka titta i ett mer neutralt perspektiv och se vad det finns för fakta och protokoll? Har för mig att Nättorp var en av MiB som dök upp på mötet? :?

Det är dock bara att inse att det kommer att komma fler Trams, Claymore, Ostento och Curior de närmaste decennierna. Jag har inte följt tråden "växa eller krympa" som du nämner, men jag misstänker att det är den sedvanliga diskursen "vi skall vara en kompisförening" eller "vi skall ta över världen" som gör sig gällande? Den har vad jag kan minnas alltid förts, åtminstone de senaste 10-12 åren i föreningen. Är övertygad om att föreningen är i behov av då och då skakas om i sina grundvalar för att kunna överleva i 20 år till 8)

L
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Först väga, sedan våga" Helmuth von Moltke, f 1800, d 1891
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

Ekelund

Lindbergh har avgjort rätt i att föreningen blivit mer rumsren. Jag menar.. originalicens till Windows på datorerna... :!: Tidigare var föreningen mer av ett hak för ett mindre antal personer som använde lokalen till vad man fann bäst... (fest, spel, sömn... eller allt på en gång).

Att föreningen blivit mer rumsren är en positiv utveckling. Men jag skulle för den sakens skull inte vilja vara utan tiden i den gamla Katrinedalslokalen... Där förfesterna haglade och man fick vada i skräp och turtlemix för att ta sig fram... Rumsrenheten gör att föreningen kan locka till sig yngre medlemmar UTAN att behöva oroa sig (i alla fall inte lika mycket) för vad föräldrarna skall säga om de kommer och kollar var kidsen gör och är.  

Resonemanget kan tyckas tråkigt (och det är det kanske?).  Men det tråkiga är nog nödvändigt om man ser det om önskvärt att dra till sig yngre medlemmar.

Angående curia/geddon debatten är jag egentligen inte så insatt. Fusionen innebar dock en ganska omfattande uppryckning av verksamheten som jag redan nämnt. Tydligaste exemplet är nog att turtlemixen fick ligga på särskilt anvisad plats och inte överallt  :lol: (förutom då när diaboliska medlemmar behagar fylla oskyldiga kamraters väska, jacka, skor, kudde, täcke etc.. med det)
Tjoff... That was a crossbow...

Ivar

Sen kan dedt ju hända att någon"råkar" öppnar dörren till en toalett också o det är ju inte heller så roligt...
Sov gott,  regn har väl aldrig skadat någon
eller vad säger du Ekis?
Om ni stöter på problem så kontakta mig i sista hand.

Apanpapan

Turtlemix!! Vad skulle vi gjort utan turtlemix och ufo på den gamla 486:an??
¡Oook ook ooook oooook!  (¡Hasta la Victoria Siempre!)

sebbe

vafan är turtlemix?
sen finns det EU-mopar
då får man köra i 45

MOB

Turtlemix! Ha ha, jag hade nästan glömt bort det. Ett genidrag av Stefan Bede att ta med sig några tusen påsar suspekta snacks med väldigt kort datum.

Citat från: "Lindbergh"Hmm, ja... när jag läser ditt inlägg MOB inser jag att vidare och fördjupande kommentarer kring attityder från min sida är överflödiga... :wink:
Nu har du sån där attityd igen Lindbergh! :wink:

Messias-kopplingen var ett skämt. Inget annat!  :D Jag såg det inte som att du försökte ta cred för saker du inte gjort. Curia Nobilium har naturligtvis haft en stor betydelse för spelandet i Borås. Och som sagt, den där spelkvällen på Bäckäng kan mycket väl ha varit i CNs namn. Jag minns tyvärr inte om det var det eller Ostento. Jag vet att föreningen hade en svajjig period i början av nittiotalet. Vet inte om du minns den gången när två MiB dök upp på Armagedons årsmöte med avsikt att försvåra föreningens arbete samt infiltrera styrelsen? Den gången var det inte en annan spelförening som kom på besök. Den gången var det Rockborgen!

Det där med sovförbud i lokalerna är en intressant fråga. Det har väl varit förbjudet i många år eller? Men likväl är det en del som fortfarande vägrar att gå hem och sova? Märkligt. Den första "gästen" på Hotel Armagedon (where you can check in but never check out!) torde väl ha varit Anti-K som under ett antal år verkligen bodde på Armagedon. Detta skedde redan på Villa Arla där vi som sagt hade två rum. Det yttre rummet kan väl ha varit sina modiga 5x5 meter. Och det inre rummet där skurhon fanns och Anti-K bodde var väl cirka 2x5 meter (Fan det blir ju 35 kvm! Kanske har Wasling rätt ändå?). När föreningen flyttade till Katrinedalsgatan flyttade Anti-K med. Kanske var det när Curia-folk kom med i styrelsen som han äntligen blev vräkt?

Citat från: "Ekelund"SIA verksamheten var annars en förträfflig idé och mycket uppskattad. Dessutom värvade den som Mob påpekar mycket unga medlemmar till föreningen.
Varför har inte styrelsen i föreningen tagit upp den frågan igen? Det är verkligen något som ger mycket nya medlemmar och en jäkla streetcred till föreningen.
Om inte spelarna kan komma till Berget så får Berget komma till spelarna!  :wink:

Vaktmästaren på Fristadskolan gillade inte heller vår verksamhet. Men så var han ju också aktiv i Missionskyrkan. Minns att han höll ett brandtal där han ondgjorde sig över rollspelets inverkan på ungdomar. Hur de misskötte sina studier, sov dåligt på nätterna, hängde sig i sina ninjadräkter och bröt kontakten med sina familjer. Han skulle bara ha vetat hur bra vissa medlemmar sov i vår lokal!  :lol:

Citat från: "Lindbergh"Mina värderingar är att festerna är inte förenliga med ett sunt ungdomsengagemang i mina ögon, inte heller att folk sover i lokalerna.
Sunt ungdomsengagemang. Huh vilket läskigt uttryck! Rena Missionskyrkan. :twisted: Men jag delar din åsikt. Framförallt var väl de mer spontana förfesterna ett stort problem. En fest som är utannonserad flera månader i förväg är ju inte lika stökigt att hantera.

Citat från: "Lindbergh"Har för mig att Nättorp var en av MiB som dök upp på mötet? :?  
Jag är inte det minsta förvånad.  :) Nättorp försökte sig senare på att göra politisk karriär som broiler och påläggskalv i Centern. Inte för att han hade sina rötter i den rurala världen. Utan för att Centern var det parti där det var lättast att infiltrera och stiga i graderna. Kanske hade han spelat för mycket Kremlin? :D

Citat från: "Lindbergh"Är övertygad om att föreningen är i behov av då och då skakas om i sina grundvalar för att kunna överleva i 20 år till 8)
Obsalut!
..........
MOB

Lindbergh

Mjuhaha...ja, turtle-mix  :lol: det var såå kul! *nostalgi-tripp*

Tror det är viktigt med historia-debatten, detta då föreningen i nuvarande form dessvärre inte kommer att klara sig utan nya, yngre medlemmar. Det gör att jag håller med ekis om att det kanske blir lite tråkigt - men nödvändigt om vi vill ha en förening i tjugo år till :!:

Det finns milstolpar i föreningens historia som är viktiga att ha med sig i sammanhanget, ni minns väl hur infekterad debatten var om datorerna :?: I dag är det en vanlig företeelse i föreningen, med tävlingar, arrangemang och annat...i världen utanför, tjaa...SVT har ungdomsprogram kring spel och recencerar spel som värsta nils-petter s , ZTV sänder från dreamhack och tar upp CS-tävlingar som om det vore kvartsfinaler i elitseriehockey  :shock: men, men så är utvecklingen kanske  :?

Att ha med sig föreningens historia är bra, då detta med sovandet i lokalen fortfarande dyker upp med jämna mellanrum som exempel! Att sedan styrelsemedlemmar valt att sova i lokalen under 2000-talet är i min mening totalt oaccpetabelt  :!: Håller med om att det var kul förr och jag ångrar ingenting jag påstås gjort med turtle-mix  :wink: , men jag tycker om föreningen bättre i dag och det är en viktig del i min vardag i vart fall :!:

...jag känner mig glad :) när jag läser att du delar min åsikt kring ungdomsengagemanget MOB, vill minnas dessutom att styrelsen stundom ondgjorde sig över ivar och ekis för länge sedan? Satt i lite perspektiv så kommer denna diskurs återkomma om och om igen, men i andra former självklart! Föreningens sociala ansvar är större än vad vi kanske låter oss tro?

Jag tror inte föreningen skulle överleva länge om man valde "klubben-för-inbördes-beundran" stilen och börja vika av från sitt ursprung. Genom att istället sätta fokus på spelandet, lokala arrangemang och att lyfta fram duktiga förmågor med en schysst attityd kan vi få en lokal förening som överlever oss själva :!: Det var kul att spelleda WH40K mellan MOB och ekis på bäckäng, då ekis orker rulade om ni minns  :wink: ...är övertygad om att lokala små arrangemang som olika tävlingar, kampanjer och annat är viktiga för att dels locka till oss medlemmar, dels få medlemmarna att umgås och få nya kompisar...ställer mig ytterst tveksam till att ha en liten "kompisförening" utan för överlevnadens skull och med föreningens historia menar jag att det finns en betydande poäng i att ha en lagom stor nyrekrytering. I och med en lagom stor nyrekrytering och stödmedlemsskap kan man få en förening att överleva några år till, vilket kan vara kul!

Minns mycket väl hur några övervintrade rockare med knarkar-tofsar försökte infiltrera föreningen, det var i samma veva som vi diskuterade telefonkuren (som var en återkommande debatt, liksom kassaapparaten...) för femtielfte-gången :roll: vill jag minnas? Det var ett bra inlägg MOB, där har du ett exempel på hur viktigt det är att ha en levande debatt men med en fokus på vad vi håller på med :!: vad jag erfar har väl styrelsen dessutom garderat sig från "hostile-take-over" genom stadgeändringar på sistone :?:

Goddammit, tänk och haft folk från Rockborgen med styrelsemajoritet...  :shock:

L
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Först väga, sedan våga" Helmuth von Moltke, f 1800, d 1891
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

emil

Det där med Rockborgen, det var väl för att en del geddoniter tidigare hade försökt göra en hostile takeover tidigare, på rockborgen alltså, som dom dök upp, eller? Åtminstonde inbillade dom sig väl det? Minnet är svagt där, och infon kommer i andra/tredje hand.

Ekelund

Jag håller med om att hela diskussionen om "sunt ungdomsarbete" är j-ligt medelålders (Alf Svensson får klet i brallan av sådana uttryck...). Är helt säker på att fristadsskolans fritidsledare samt nämnd vaktmästare (och Emils släkting?) använde samma begrepp... Förstår dock vad Lindbergh menar med det och håller med. Håler med om att föreningen måste utvecklas. Den måste kunna anpassa sig och vara ungdomarnas förening (vi gubbar klarar oss ändå... eller?).

Angående vad turtlemix är så svarar Sebbes sign utmärkt på frågan... om du mulitplicerar med typ 25 000 och sätter en shaskigt målad Shredder på påsen...

Medelålders eller inte så är utvecklingen från spontana kraxkalas på fredagar och lördagar nödvändig... men nån fest då och då kanske skulle liva upp...? Vad SIA anbelangar så var det åtminstonde kul och uppskattat då... det kanske går att sondera terrängen i liknande banor. Kan mycket väl tänka mig att yngre gamers skulle tycka det var skitfräckt att måla figurer med en geddonguru.

Ja ja... När infördes förresten 18 års gräns på kobold? Jag var med första gången när jag var typ 14 (det var det året jag trillade i Blogen!) Givetvis skall 18 års gränsen finnas kvar så att inga fler fjortisar trillar i, men jag är ändå nyfiken...

Förövrigt minns jag den omdebatterade spelkvällen och jag är ganska säker på att curia anordnade... och att jag om Linbergh så fint påpekar "Orkade" sönder Mobs Marines... givetvis helt utan tärningstur eller andra slumpmässiga faktorer...

Förövrigt hade Linbergh fått livstid om Överfall medelst Turtlemix varit straffbart... Inte en Silbersky hade klarat honom ur knipan... han hade förövrigt inte heller räddat Hedlund och hans dassöppnarvanor... och jag är inte alls bitter för att jag fick gå hem... inte alls. Jag är faktiskt inte ens tjurig över att det regnade den natten... (en vacker dag kommer hämnden Hedlund... *karsuddenfnitter*)
Tjoff... That was a crossbow...

sebbe

jag är jättebesviken över att jag inte var med på den tiden, det låter ju precis hur roligt som helst.

"Berätta en historia till, Ivar! Någonting gammalt om geddon!"
sen finns det EU-mopar
då får man köra i 45

Martin Larsson

Det här är skitkul läsning faktiskt, keep op the good work :wink:
When one person is delusional it's called insanity
When millions are delusional it's called religion

"Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience" ㅡ Mark Twain.

MOB

Citat från: "Ekelund"Vad SIA anbelangar så var det åtminstonde kul och uppskattat då... det kanske går att sondera terrängen i liknande banor. Kan mycket väl tänka mig att yngre gamers skulle tycka det var skitfräckt att måla figurer med en geddonguru.
Helt säkert. Det är också som sagt ett ypperligt sätt att skaffa fler intresserade medlemmar i de yngre skikten.

Citat från: "Ekelund"Ja ja... När infördes förresten 18 års gräns på kobold? Jag var med första gången när jag var typ 14 (det var det året jag trillade i Blogen!) Givetvis skall 18 års gränsen finnas kvar så att inga fler fjortisar trillar i, men jag är ändå nyfiken...
18-årsgräns på Koboldernas Dag!? Kanske skedde det runt Kobold 7 (1990). Men ärligt talat så minns jag av någon anledning inte det. :wink:

Citat från: "Ekelund"Förövrigt minns jag den omdebatterade spelkvällen och jag är ganska säker på att curia anordnade... och att jag om Linbergh så fint påpekar "Orkade" sönder Mobs Marines... givetvis helt utan tärningstur eller andra slumpmässiga faktorer...
Av någon outgrundlig anledning minns jag inte heller detta. Har det över huvud taget hänt?  :P
..........
MOB

Ewers

Åldersgränsen infördes mycket senare än 90, snarare mellan 95-00.

Som sagt ännu ett steg i att föreningen mognat likt ett årgångsvin.  :D

/F

MOB

Årgångsvin ja... Det var inte direkt vad som gällde på festerna förr. :-)

Minns speciellt sommarfesten "Urbans Jungel-Party". Kan det ha varit sommaren 1991? Festen fick sitt namn från den världsturné som Rolling Stones gjorde samma år (Urban Jungle Tour). Och en av de mest bisarra händelserna under kvällen var naturligtvis när en ung herre kräver att få komma in gratis. Hans motivering? Det var hans fest. Han hette nämligen Urban Ljung. Har för mig att Eken kände killen ifråga. Naturligtvis kom han in gratis!

UJP hade som vanligt otroligt högt ställda planer. Bl a så hade vi för avsikt att fixa en beach i ett hörn av lokalen (detta var i den gamla lokalen längst upp i huset). Vi skulle skaffa sand och Greger skulle bygga palmer i fullskala. Dessa planer gick naturligtvis i stöpet men festen hade likväl en hel del intressanta inslag.

I baren sålde vi som vanligt öl och hemmagjort årgångsvin (från samma år nätt och jämnt). Myran och Christian Johansson hade utvecklat en teknik att få klart en 2-veckors vinsats på bara fyra dagar! Bedriften krävde såväl turbojäst som jässtopp och klarmedel. Men vin blev det! I baren kunde man köpa klippkort för vin. Man fick fem muggar för 40:-. Klippkort är en fantastiskt underskattad pryl i barer. Det är praktiskt och gör att man redan tidigt på kvällen kan bestämma sig hur mycket man tänker "investera" i en rolig fest. Även ölen hade special-deals. En öl för 20:- eller 2 för 30:-. Nättorp och Dala tyckte det var ett fantastiskt erbjudande. Och istället för att köpa varannan runda så köpte de två var åt gången. Sedan drack de en och sprutade ut den andra över varandra på dansgolvet i det trekantiga rummet vid främre balkongen. Därefter upprepades proceduren.

Vi hade också en nyhet i baren. Till en början sålde den dåligt eftersom folk inte riktigt fattade poängen med det. Vi hade köpt in ett par flak med Sunkist 20cl fruktjuice-paket. Svante Oliv, som jobbade på lasarettet, fick i uppdrag att preparera paketen. Han hade fixat med sig kanyler med tunna nålar från jobbet och satt i barens bakre regioner och arbetade. Med ett litet stick i kanten av paketens sugrörsappliceringsfolie sög han ut två centiliter juice och fyllde på med dito centiliter starkvaror. Det tog en stund för Svante att komma fram till den ultimata doseringskvoten och han var tvungen att testa en hel del. Men när han var klar var han mycket glad.

Vi hade insläppet en våning ner. Där hissen stannade. Och för att ha lite bra koll på dörren däruppe i baren så hade vi installerat snabbtelefon. Det var Stefan Bede som fixade snabbtelefonen (han som ordnade så att föreningen snudd på drunknade i Turtlemix). Det var en mycket snygg snabbtelefon med sladd som gick ut genom fönstret och upp till nästa våning. Snabbtelefonen var av märket TMNT. Stefan hade fixat den på sitt jobb. Planen var att om t ex Polisen skulle dyka upp så skulle dörren kunna larma baren som i sin tur skulle kunna samla in tomflaskor och låsa dörrarna in till baren. Baren hade en dörr mot den bakre balkongen så man skulle lätt kunna fly därifrån till köket (som också hade en dörr mot den bakre balkongen) hade vi räknat ut.

När Polisen kom funkade inte snabbtelefonen. Men det gjorde Gunnar Johansson, som tillsammans med Per Idborg var DJ. Så när Gunnar, i DJ-båset som var placerat strax intill den främre balkongen, fick höra att man kunde se Polisen utanför (på gatan fem våningar ner alltså). Så gjorde han det som alla snabbtänkta DJs skulle gjort. Han spelade en låt med The Police. Kanske var det inte just det, utan snarare ryktet, som gjorde att vi i baren fattade vad som var på gång. Vi skickade snabbt ut Per Nilsson och Myran med varsin tomback för att samla in tomflaskor. Sedan låste vi baren.

Vid den här tiden så hade ölen och vinet i baren varit slut i drygt en halvtimme. Så när Polisen väl kom upp till lokalen så möttes de av en massa ungdomar som gick omkring och drack Sunkist. Inget märkvärdigt att rapportera helt enkelt och de gick strax därifrån.

Anledning att Polisen dök upp? En tjej som var på festen hade blivit ovän med sin kille och ringde till Polisen och sa att hon hade fått stryk. Det har var på den tiden då vanliga dödliga bara hade sett mobiltelefoner i märkliga sci-fi-filmer. Så tjejen hade uppenbarligen ringt från en telefonkiosk (på den tiden så fanns det speciella kurer, nästan som garderober i glas, där man för ett par kronor kunde ringa till folk).

På det stora hela var Urbans Jungel-Party en stor hit. Det var också en av de festerna som hade flest inbjudna kändisar. Mest p g a att Dala och Per Nilsson bjöd in Pontus och Amerikanerna när de spelade på Rockborgen. Att snubbarna inte dök upp berodde säkert mest på att de redan var uppbokade. Jag är övertygad om att de skulla ha skippat en hel del annat för att gå på vår fest. Utan att ångra sig!
..........
MOB