You are Here:
Login & lösen, samt lite annan information

Författare (läst 89 gånger)

Login & lösen, samt lite annan information
« skrivet: mars 25, 2018, 16.24 »
 

Spiff Rymdspionen

  • Styrelsen
  • Captain Armagedon
  • *****
  • 1 910
    Antal inlägg
  • Karma: +5/-0
    • Visa profil
Då har äntligen samtliga login och lösenord skickats ut till cirkelledarna.

För att komma åt din cirkel, gå till www.folkuniversitetet.se, klicka på logga in, scrolla ned till ’folkuniversitetets interna system’ och klicka på 'digital närvarolista för studiecirklar'.

Därifrån fyller du i ditt login och lösen, samt eventuellt ändrar det sistnämnda. När du väl är inne på din användare så tryck på 'digital närvaro' för att komma åt en överblick på just dina cirklar. Där väljer du vilken, om du har flera, du vill fylla i sammankomst för. Om du inte har fasta datum så skapar du regelbundet nya genom att trycka på +-iconen. Resten skall vara rätt så intuitivt. När datumet är ifyllt och närvarande deltagare valda så behöver du trycka på 'klarmarkera' en gång. Det gör att det rapporterade tillfället är avslutat, och du kan gå vidare till nästa. Märk, de flesta cirklar börjar på 2018-01-01 som redan ifyllt datum. Då du (troligtvis) inte hade aktivitet under det datumet så måste du fylla i det som 'inställt' innan du kan gå vidare till senare datum. Anledningen till att 2018-01-01 finns där är för att det är det tidigaste datumet du kan rapportera från, om din cirkel varit aktiv redan i januari.

Överst på respektive sida för cirklar så finns det några länkar där du kan fylla ut din cirkel med extra information. Vissa är valfria. Andra är det inte. Information som måste fyllas i är studiematerial. Här skriver du ned de regelböcker som används, samt eventuellt annan litteratur som ligger till grund för aktiviteten. Undvik gärna material med stötande namn (använd sunt förnuft här).

Det andra som behöver fyllas i är kursplan. Endast cirklar som är skapade för 2018 behöver en kursplan. Om Armagedon rapporterade din cirkel 2016 eller 2017 så har du redan en existerande plan. Mallar för kursplaner kommer att komma upp på hemsidan inom tid och nya cirkelledare kommer att påminnas om dessa när de är tillgängliga.

Det sista som kan fyllas i, men inte är nödvändigt, är arrangemangsloggen. Om större förändringar sker i aktivitet så kan det vara värt att nämna det i arrangemangsloggen. Ett exempel kan vara en rollspelsgrupp som byter från ett spel till ett annat, vilket helt skiftar tonen i deras spelande.

Vid frågor så går det bra att pm:a mig eller skriva här. Om jag inte kan svara på dem självt så tar jag dem till vårt studieförbund.
"Det finns tillfällen när inte ens mina turrymdskeppskalsonger hjälper."
 

SV: Login & lösen, samt lite annan information
« Svar #1 skrivet: maj 07, 2018, 11.34 »
 

carlsson

  • Styrelsen
  • Captain Armagedon
  • *****
  • 2 311
    Antal inlägg
  • Karma: +12/-5
  • Vågar man inte förlora, kan man inte vinna
    • Visa profil
    • ASL Sweden
Veckans tips är att ägna 8 minuter åt denna introduktionen: https://zero.comaround.com/sv-se/content/563410/?ctxt=search#/

Andreas Carlsson, Borås
ASL-nörd och gammal Armagedon-uv

http://www.aslsweden.com
 

SV: Login & lösen, samt lite annan information
« Svar #2 skrivet: maj 07, 2018, 11.45 »
 

carlsson

  • Styrelsen
  • Captain Armagedon
  • *****
  • 2 311
    Antal inlägg
  • Karma: +12/-5
  • Vågar man inte förlora, kan man inte vinna
    • Visa profil
    • ASL Sweden
En fråga: Eftersom många av oss har aktiviteter samma dag, undrar jag om de kan lägga till en funktion som automatist schemalägger kurstider? T ex "Varje torsdag kl 18-22".

Andreas Carlsson, Borås
ASL-nörd och gammal Armagedon-uv

http://www.aslsweden.com
 

SV: Login & lösen, samt lite annan information
« Svar #3 skrivet: maj 07, 2018, 11.57 »
 

carlsson

  • Styrelsen
  • Captain Armagedon
  • *****
  • 2 311
    Antal inlägg
  • Karma: +12/-5
  • Vågar man inte förlora, kan man inte vinna
    • Visa profil
    • ASL Sweden
En fråga till: Hur noga är det med tiderna? Avrundar man till närmaste timme, eller ska man skriva exakt klockslag? Finns det någon minimitid?

Andreas Carlsson, Borås
ASL-nörd och gammal Armagedon-uv

http://www.aslsweden.com
 

SV: Login & lösen, samt lite annan information
« Svar #4 skrivet: maj 07, 2018, 22.30 »
 

Spiff Rymdspionen

  • Styrelsen
  • Captain Armagedon
  • *****
  • 1 910
    Antal inlägg
  • Karma: +5/-0
    • Visa profil

Det behöver inte avrundas, men en aktivitet behöver minst vara 45 minuter vid ett enskilt tillfälle (och max 3 timmar). Om den är kortare än 45 minuter så ta inte med aktiviteten alls, och är den längre än 3 timmar så rapportera ändå max 3 timmar. Om du vill göra det enkelt för vårt studieförbund så kan du avrunda nedåt tills närmsta 45 minuter då det ändå är så de räknar.

För workshops så finns det inget maxtak i tid.

Angående de återkommande tiderna så var de inlagda på våra äldre digitala listor, precis som du beskriver. Vi går in i en ny period efter den sista juni, så jag skall påminna vårat studieförbund om det och fråga om varför de tog bort den funktionen.


"Det finns tillfällen när inte ens mina turrymdskeppskalsonger hjälper."