Gryning på Ereb

Startat av Spiff Rymdspionen, november 23, 2005, 17.32

Föregående ämne - Nästa ämne

Spiff Rymdspionen

Man är ännu inte säker på vad som föranledde händelserna under sommarsolståndet år 622 efter Odo. Det var en gryning likt vilken annan då de skimrande eldarna reste sig ovan marken likt norrsken över hela kontinenten, milslånga i bredd och påbörjade sin dans över Ereb. De spolade över slätter och städer likt vatten över sand, ignorerande murar och försvarsverk. Där de passerade brände de inte, istället föll människor och djur ihop med ett sista andetag; livet flyendes deras kroppar. På mindre än 2 dagar utplånades nästan allt liv på kontinenten. Sedan, lika plötsligt som de kom svepte eldarna uppåt mot skyn och försvann i gryningsljuset. Ut från tempel och kyrkor stapplade förtvivlade och förvirrade människor. Deras tilltro till gudarna sägs ha hållit dem vid liv; andra hade befunnit sej till sjöss, under mark, eller på öde ställen dit eldarna inte nått.

Många samhällen låg nu öde. På gator i även de största städerna svepte en ensam stilla vind, vandrades bland kroppar av adelsman och bönder lika. Vissa delar av Ereb hade klarat sig bättre än andra. Modiga män och kvinnor som kände kallet tog tag i spillrorna av byar, städer och riken och runt dessa började andra flockas. Några såg tillfällen att ta för sig från det kaos som nu rådde. På landsbygder kunde rövare härja fritt och från bergen började svartfolk ohindrat röra sig nedåt mot vad som tidigare varit civiliserade områden. Många av dessa varelser hade klarat sig oskadda djupt nere i sina berg. Utan existerande lag och ordning lydde den starkes rätt på många platser. Byar och städer kunde falla till banditer och despoter. Många av dessa överlevde bara ett par veckor innan de var utbytta mot nya härskare. På andra ställen utbröt regelrätta sammandrabbningar och slag. Riken sattes i brand och plundrades när härskare insåg att deras makt var flyktig. Bönder och familjer som klarat sig undan eldarna på landbygden sökte sig nu till städer, bort ifrån laglösa och svartfolk, där lag och trygghet fortfarande prioriterades. Längst med kusterna växte nu ett få gamla och nya städer till liv där jorden var som bördigast och fisket som rikast. Endast några av de äldre hoven kunde fortfarande höras göra storslagna påståenden om gamla riken; i realiteten inte mer än ett få städer och miltal av laglös landsbygd.

De kommande åren följande katastrofen prioriterades överlevnad. Mängder av kultur och historia gick förlorade i vad som på platser kom att kallas den mörka tiden. Under vintermånaderna kunde hela bibliotek brännas för att värma invånare på plats. Mängder av skatter plundrades och fraktades från kyrkor och skattkammare för att bytas mot en bråkdel av sin vikt i grödor från de få lyckliga som fortfarande kunde gå mätta.

Ereb står nu svagt. Länder existerar inte längre i realiteten; stadsstater och små riken har tagit deras plats. Man tror att minst nio tiondelar av kontinentens invånare och djur upphörde att existera under morgonen efter sommarsolståndet år 622. Få duktiga hantverkare finns kvar för att göra rustningar, bygga fartyg eller smida ordentliga vapen gentemot annalkande hot. Svartfolk i söder gör allt modigare räder mot det pärlband av civilisationer som fortfarande står emot dem, men det är bara en tidsfråga innan dom vänder blicken även mot norr i jakt på nya marker och föda. Nu år 724 efter Odo, år 104 av Celeus nya kalendern ser bara ett få optimister ett ljus i det mörker de tvingas leva. Kontinentens öde ligger i händerna på de få.



Tjo! Carlos här. Tänkte äntligen dra i gång den nya kampanjen före jul om intresse finns.

I korthet utspelar den sig i det forna Barbia 104 år efter den sista kampanjen som fick sitt episka slut i Soluna med en mycket stor uppoffring. Den kommer inte att vara någon som helst uppföljare; forna karaktärer som klarat sig genom 5 tidigare kampanjer har helt enkelt nått kulmen av vad de kan uppnå. Nu är det dags att ge plats åt nya förmågor i spillrorna av en gammla värld. Alla är förståss välkomna, men förtur kommer ges till dem som spelade i den förra kampanjen. Men med upp till 18 platser borde alla som vill kunna vara med. Eventuella frågor kan mailas till carltatti@hotmail.com, eller ring mig om du har de stora ynnesten att veta numret (eller hur en telefonkatalog fungerar), eller posta. Kommer att befinna mej på Geddon om ett par veckor för karaktärsgörande, men lägger upp en notis när det börjar dra sig.
"Det finns tillfällen när inte ens mina turrymdskeppskalsonger hjälper."

Robin

Jagjagjagjagjagjag!


Minemineminemine!
Jag vann combat med 13.

Apanpapan

Jag är oxå med:D

Jarom härjar fritt igen... öh... inte?... fan... *knåpar ihop ultravåldskaraktär II)

Jaroumee härjar fritt igen!
¡Oook ook ooook oooook!  (¡Hasta la Victoria Siempre!)

Spiff Rymdspionen

Möjligtvis Jaroms häst då som verkade ha en kuslig förmåga att överleva *allt*. 100+ år betyder inget för honom.
"Det finns tillfällen när inte ens mina turrymdskeppskalsonger hjälper."

Gunilla Hellén


Niklas


Clifford

Jag är gärna med. Dock arbetar jag evil tvåskift vilket gör att jag bara kan spela på vardagar varannan vecka. Helger går alltid fint dock.

Dale

Jag är med, oavsett vad ni andra säger :)

Heavy

Jag vill vara med..

Har bara hört gott om dina tidigare kampanjer, och som rollspelare med betoning på roll verkar det vara superbt för min del :)
I never had enough money or enough privilige to be white!
Im white trash and society better learn how to recognize the difference.

Dina

So long, suckers!

Apanpapan

Citat från: "Heavy"Har bara hört gott om dina tidigare kampanjer, och som rollspelare med betoning på roll verkar det vara superbt för min del :)

Och varifrån fick du det där med att det var betoning på roll??? Det är ultravåld som gäller! :D

"Kom igen då... OM DU VÅGAR!!" Jarom till en uråldrig demonprins.
¡Oook ook ooook oooook!  (¡Hasta la Victoria Siempre!)

GrandPA

Äntligen!
Räkna med mig.
All for one and more for me

Martin Larsson

Räknar stenhårt med att kunna lira Bartuc även här då, 100 år e ju inga problem :twisted:

Im in :!:
When one person is delusional it's called insanity
When millions are delusional it's called religion

"Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience" ㅡ Mark Twain.

Spiff Rymdspionen

Anteckar, placera Heavy och Pasi i samma grupp, verkar som bra kemi..

Jag kommer i början på nästa vecka vandra förbi Geddon och lägga upp en pärm på mitt skåp med information on handelstaterna Celeus där kampanjen utspelar sig, samt lite annat smått och gott. För dom som kan sin Ereb Altor ligger dom i det forna väst-Barbia. Eftersom jag hade tänkt låta folk bilda sina egna 3-5 man starka grupper, så skumma gärna över informationen om ni får chansen och prata ihop er med andra. Om ni inte vet vad ni vill spela så är det lungt. Efter grupperna är bildade så kommer dom att fyllas ut med karaktärer tills dom är 6 man starka.

I karaktärsväg finns det två raser att välja mellan. Människan och halv-alven. Jag skulle inte rekommendera halv-alven, mest för att det kommer att bli en oerhört svår ras att spela och kräver en hel del från spelaren i fråga. I Celeus förslavades alverna får cirka 80 år sedan och lever sida vid sida med människorna. Detta har i sin tur gett upphov till halv-alven som enligt lag har samma rättigheter som människan. Något som inte efterlevs så väl praktiten. Som halv-alv kommer du att få mycket att bevisa.

I yrkesväg finns det likaså en del begränsningar. Dom enda två skolorna som existerar för magiker är Animism och Spiritism, om någon funderar över att skapa en trollis. Något riddarväsende existerar inte, och adelsmän kommer att vara mycket begränsade bland karaktärerna. Spårare, jägare, sjömän, lägre byråkrater och soldater är några exempel på bra yrken.

500 xp samt 6 gerf kommer att vara startsumman som karaktärsgörandet utgår från. Och nej, din farfar lämnade inte efter sig ett magiskt svärd eller annan grunka som nu har fallit till dig; alla början på ruta 0. Det är också runt den här tiden jag brukar få frågan från en del spelare om jag vill ha en bakgrundshistoria gällande karaktären. Jag brukar säga att det inte är nödvändigt om du själv inte känner att det skulle ge mer kött på benen för din karaktär. Men jag skulle ändå vilja att alla funderar på den mest grundläggande historian för sin karaktär, såsom vilken stad hon är uppväxt i, hur familjen ser ut, sitt arbete, samt hur du lärde känna dem i din grupp. Det brukar vara ett stående skämt i mina kampanjer att alla SLP's vill en ont, och det stämmer *kanske* till viss del. Det finns mycket få personer karaktären kommer att kunna lita på helt och hållet utöver dom i sin grupp.

Vidare så kommer det krävas en sak från samtliga karaktärer. Det måste finnas en framåtanda hos dem. Det gör absolut inget om motiven bakom detta är helt och hållet själviska, men karaktärer som hellre återgår till sitt trygga arbete och väver mattor än beger sig ut i vildmarken är fel sorts karaktärer för den här kampanjen. Likaså kommer riktpilarna inte att vara lika stora som i tidigare kampanjer; egen kreativitet och egna ideer som ger resultat kommer att belönas stort under spelningarna. introduktionstexten i första posten stämmer, Ereb's vidare öde kommer att ligga i händerna på de få.

Tja, vad mer är värt att nämna. Gerflistan har förstås fått sig en uppdatering. Är det någon gerfförmåga du tycker borde finnas med, så ta gärna upp det under karaktärsgörandet. Stridsreglerna har fått sig en liten upphottning, likaså färdighetslistan. Mer om detta när vi träffas.

Mer uppdateringar följer..
"Det finns tillfällen när inte ens mina turrymdskeppskalsonger hjälper."

Ewers

Hej!

Fredrik Ewers vill gärna vara med i kampanjen.