BSK 24

Startat av Kalle, oktober 14, 2005, 13.16

Föregående ämne - Nästa ämne

MOB

Kalle: Ja, ja. Jag hoppas att de inte renoverar skolan på samma sätt som folk bygger terräng på Armagedon. Börjar överallt samtidigt utan att först ha bestämt vad som ska göras. :wink:

Hur många medlemmar har föreningen idag? 150? Det känns ju onekligen tragiskt att inte åtminstone var tionde av dem är tillräckligt engagerad för att vilja vara delaktig i ett av Sveriges äldsta konvent.

Men jag är i sak inte förvånad. En av de saker som diskuterades livligast när konventet skulle planeras nån gång i somras var ju vilket tema det skulle ha. Vad är det för en jävla kvasifråga? Om man inte kan få igång konventsarbetet i tid är det fullkomligt ointressant vilket tema det nedlagda konventet skulle ha haft. Dessutom med tanke på hur löjligt liten impact ett tema har (mest beroende på att folk endast följer det halvhjärtat och dessutom med taskiga resurser). Ni kanske skulle försöka tänka ut lite vettiga arrangemang istället? Det behöver ju faktiskt inte vara så avancerat så att det kräver 15 spelledare och sväljer 150 besökare.

Vidare så är det helt fantastiskt att se att när väl konventet är på banan så kan folk inte anmäla sig. Eftersom de mailadresser som man uppgett på hemsidan inte funkar längre. Att sedan se folk diskutera i evighet hur man ska lösa det hela. Eller vem som ska lösa det. Eller om man överhuvudtaget ska lösa det. Eller vems fel det var. Eller vems ansvar. I två veckor. Ja, det är helt enkelt otroligt.

Ni som gör årets konvent ska ha all heder! Jag hoppas verkligen att ni orkar fortsätta ett år till. Och att fler kanske vaknar upp ur sin drönartillvaro och drar sitt strå till stacken. Kanske kan man redan under årets konvent ta upp intresseanmälningar från arrangörer till nästa års konvent. Och då menar jag naturligtvis inte i föreningen. Där verkar ju energin vara slut.

Clifford: Säg till mig vad det ska stå på den så gör jag nästa års flyer, logo och knappdesign utan tjafs. Dessutom så att det går att se vad det står!  :wink:
..........
MOB

rAWTAZ

Citat från: "MOB"Kalle: Ja, ja. Jag hoppas att de inte renoverar skolan på samma sätt som folk bygger terräng på Armagedon. Börjar överallt samtidigt utan att först ha bestämt vad som ska göras. :wink:

Hur många medlemmar har föreningen idag? 150? Det känns ju onekligen tragiskt att inte åtminstone var tionde av dem är tillräckligt engagerad för att vilja vara delaktig i ett av Sveriges äldsta konvent.

Men jag är i sak inte förvånad. En av de saker som diskuterades livligast när konventet skulle planeras nån gång i somras var ju vilket tema det skulle ha. Vad är det för en jävla kvasifråga? Om man inte kan få igång konventsarbetet i tid är det fullkomligt ointressant vilket tema det nedlagda konventet skulle ha haft. Dessutom med tanke på hur löjligt liten impact ett tema har (mest beroende på att folk endast följer det halvhjärtat och dessutom med taskiga resurser). Ni kanske skulle försöka tänka ut lite vettiga arrangemang istället? Det behöver ju faktiskt inte vara så avancerat så att det kräver 15 spelledare och sväljer 150 besökare.

Vidare så är det helt fantastiskt att se att när väl konventet är på banan så kan folk inte anmäla sig. Eftersom de mailadresser som man uppgett på hemsidan inte funkar längre. Att sedan se folk diskutera i evighet hur man ska lösa det hela. Eller vem som ska lösa det. Eller om man överhuvudtaget ska lösa det. Eller vems fel det var. Eller vems ansvar. I två veckor. Ja, det är helt enkelt otroligt.

Ni som gör årets konvent ska ha all heder! Jag hoppas verkligen att ni orkar fortsätta ett år till. Och att fler kanske vaknar upp ur sin drönartillvaro och drar sitt strå till stacken. Kanske kan man redan under årets konvent ta upp intresseanmälningar från arrangörer till nästa års konvent. Och då menar jag naturligtvis inte i föreningen. Där verkar ju energin vara slut.

Clifford: Säg till mig vad det ska stå på den så gör jag nästa års flyer, logo och knappdesign utan tjafs. Dessutom så att det går att se vad det står!  :wink:
Det ligger mycket i det du säger, men ser man det rent konkret så varför har du inte gjort något själv? I princip vem som helst kan kritisera och tala om hur det ligger till, vilket du till stor del gör nu, men i slutändan är vi alla lika; Ingen förutom ett par och några halvor till gör något förutom att konstatera vad som inte görs. En rund cirkel. Den enda slutsats man kan dra är att BSK funkar om det skall vara ett konvent som en eller två personer arrangerar för att de VILL göra det själv, och att det annars inte finns drivkraft nog för att det skall vara berättigat.

MOB

Citat från: "rAWTAZ"Det ligger mycket i det du säger, men ser man det rent konkret så varför har du inte gjort något själv?

Mest på grund av att jag inte längre bor i Borås och dessutom inte varit aktiv i föreningen på sex år. Men visst, det är ju inte säkert att jag hade engagerat mig mer om situationen varit annorlunda.
..........
MOB

rAWTAZ

Citat från: "MOB"
Citat från: "rAWTAZ"Det ligger mycket i det du säger, men ser man det rent konkret så varför har du inte gjort något själv?

Mest på grund av att jag inte längre bor i Borås och dessutom inte varit aktiv i föreningen på sex år. Men visst, det är ju inte säkert att jag hade engagerat mig mer om situationen varit annorlunda.
OKi, det kan jag förstå. Jo alla hr inte möjlighet att engagera sig :) Vill bara belysa att vi alla är bra på att tycka till men har svårt att leva som vi lär. Eller så blev jag bara för invecklad nu :roll:

Clifford

Tack Mob för det inlägget, jag ska komma ihåg det där om flyers m.m.  8)

KOBOLDKUNGEN

Mycket snack här å var på forumet om att folk inte har rätt att böla på forumet såvida de inte aktivt engagerar sig med att hjälpa föreningen rent praktiskt.
Att folk bölar är ett sätt att engagera sig och det visar att de bryr sig. Om bölandet är konstruktivt kan det rent av vara nyttigt, om de personer som VALT att ha en ansvarspost i föreningen kan ta till sig den och använda det till något positivt, istället för motböla med ett "varför gör du inget själv då?"
"Vill man inte ligga i sängen ska man inte heller lägga sig i den" :wink:
_______________________________________
Jag KUNG, du KOBOLD...
_______________________________________
www.semesterbostad.org
www.jisit.se


rAWTAZ

Citat från: "KOBOLDKUNGEN"Mycket snack här å var på forumet om att folk inte har rätt att böla på forumet såvida de inte aktivt engagerar sig med att hjälpa föreningen rent praktiskt.
Att folk bölar är ett sätt att engagera sig och det visar att de bryr sig. Om bölandet är konstruktivt kan det rent av vara nyttigt, om de personer som VALT att ha en ansvarspost i föreningen kan ta till sig den och använda det till något positivt, istället för motböla med ett "varför gör du inget själv då?"
"Vill man inte ligga i sängen ska man inte heller lägga sig i den" :wink:
Öh, whatever. Det går bara runt i cirklar.

KOBOLDKUNGEN

Citat från: "rAWTAZ"
Citat från: "KOBOLDKUNGEN"Mycket snack här å var på forumet om att folk inte har rätt att böla på forumet såvida de inte aktivt engagerar sig med att hjälpa föreningen rent praktiskt.
Att folk bölar är ett sätt att engagera sig och det visar att de bryr sig. Om bölandet är konstruktivt kan det rent av vara nyttigt, om de personer som VALT att ha en ansvarspost i föreningen kan ta till sig den och använda det till något positivt, istället för motböla med ett "varför gör du inget själv då?"
"Vill man inte ligga i sängen ska man inte heller lägga sig i den" :wink:
Öh, whatever. Det går bara runt i cirklar.

Inte riktat till dig, är bara trött på alla som bölar på att folk bölar, och ja jag bölar så böla tillbaka bara  :twisted:
_______________________________________
Jag KUNG, du KOBOLD...
_______________________________________
www.semesterbostad.org
www.jisit.se


Apanpapan

¡Oook ook ooook oooook!  (¡Hasta la Victoria Siempre!)

KOBOLDKUNGEN

Citat från: "Apanpapan"Böl?
:lol:
_______________________________________
Jag KUNG, du KOBOLD...
_______________________________________
www.semesterbostad.org
www.jisit.se


rAWTAZ

Haha, efter alla dessa inlägg är jag nästan sugen på en bölkurs. Tänk att kunna böla riktigt oredentligt, med riktig stil. Att Böla, som en äkta Gnu!

Getsen

Jag är säker på att Sågarn av Ringen, aka GrandPa ställer upp gratis.. med vissa gästbölare såklart.
"I've made characters for games you've never heard of, and I've never played!"
"The road to hell is paved with randomly-generated content."
"Chaotic Neutral means never having to say you're sorry."

Clifford

and now back to civilization...

Alltså, tebax till ämnet eller flytta till skitsnackstråden :!:

MOB

Ett konkret förslag, Clifford:

Inför nästa år bör man så snart som möjligt göra en kontaktinventering i föreningen. Om det finns runt 150 armagedoniter så kan man nästan ta följande för givet;

• Någon har en släkting/bekant som driver/jobbar på en reklambyrå. Borås är Sveriges reklambyråtätaste stad.

• Någon har en släkting/bekant som driver/jobbar på ett tryckeri. Borås är Sveriges tryckeritätaste stad.

• Någon har en släkting/bekant som driver/jobbar på en webb-byrå.

• Någon har en släkting/bekant som driver/jobbar på en bilfirma/biluthyrning.

• Någon har en släkting/bekant som driver/jobbar på ett textiltryckeri.

• Någon har en släkting/bekant som jobbar på en av stans skolor (kanske t o m Bäckängsskolan).

• Någon har en släkting/bekant som jobbar inom kommunen (kanske t o m Fritidskontoret eller Skolförvaltningen).

• Någon har en släkting/bekant som driver/jobbar på en restaurang.

• Någon har en släkting/bekant som driver/jobbar i en databutik.

etc. etc.

Det finns förmodligen massor med kontakter i föreningen som man kan använda sig av på ett eller annat sätt när man ska arrangera ett konvent. Skicka ut ett brev till samtliga medlemmar där ni ber dem berätta vad de har för kontakter som kan tänkas kunna hjälpa till. Det behöver ju inte konkret innebära att man utnyttjar dem som svart arbetskraft. Utan i första hand kanske enbart som referenspersoner och kontakter vid frågor. Om en lärare på Bäckängsskolan vet om att sonen är medlem i och har skoj på föreningen som arrangerar det där konventet så kanske vi har en positiv lobbyist "på insidan".
Andra kontakter, som t ex inom tryckeribranschen, kan resultera i mer konkreta saker som ett förmånligt pris på att trycka upp flyers, t-shirts etc.
..........
MOB

Gunilla Hellén

Mob:

Det är jättefina förslag och det är bra att du vill dela med dig av dem. Tyvärr tror jag inte det hjälper. Problemet för oss, Armagedon, är att ingen på flera år velat göra alla dessa saker som egentligen är helt självklara att man kollar upp när det gäller ett ideellt arrangemang som Bsk är eller i alla fall alltid tidigare varit. Bsk har blivit till varje år de senaste åren med det Cliff beskriver som en skeletoncrew(som hela tiden krymper) för att vi ska ju ha ett BSK, det är ju tradition.
Det spelar ingen roll hur många kontakter föreningen har om ingen är villig att inventera dem och sedan sugen på att motivera medlemmarna till att utnyttja kontakterna i BSK's syften. Kontakter är ju ofta väldigt personliga och det finns en större chans att man lyckas om den som sitter på kontakten själv ber om olika typer av sponsring.
Jag ser inte att Armagedon i nuläget har en medlem som:
1. är tillräckligt driven
2. är tillräckligt socialt kompent
3. är intresserad av att göra BSK
Jag hoppas dock av hela mitt hjärta att en sådan person dycker upp/blir till innan nästa årsmöte.  Och är det ju bra att trådar som denna finns, så denne kan få lite inspiration.

Jag förstår att det är svårt att ha koll på en förening som man inte längre besöker regelbundet eftersom man bor någon annanstans. Vad man bör tänka på dock är att föreningar ständigt förändras beroende på vilka personer som ingår i den och det Armagedon och det BSK du känner till kanske inte längre finns. Delvis beroende på att du själv, bland andra, inte längre har en aktiv roll i förening.