Flames of War (andra världskriget)

Startat av jonte, april 20, 2005, 15.52

Föregående ämne - Nästa ämne

jonte

ja, jag håller med. basningen har varit ett litet dilemma. men Heavy lovade att lära mig någon variant med spackel, så det ska väl gå å få ordning på det med. ett annat alternativ är ju att klippa av den lilla figurbasen och limma figurernas ben rakt på basen.

deadbolt

hej J
nä INTE klippa, verkar bara dumt, med den klena tjockleken räcker det lugnt att lägga på gott me trämlim å grus, eventuellt lite  static grass om du vill dölja mer, fast e llite tveksam till grass på rysskies i stalingrad, men däremot finns motsv i typ torrt gräs å liknande.
“Elvis is that which is. Bigfoot is that which was. Space aliens are that which will be. The Holy Trinity of white-trash religion. "

jonte

Då skippar vi klippningen. Jag täcker ett tjockt lager med trälim istället och försöker komma upp i basernas nivå. Ska göra klart den plutonen jag håller på med nu på samma sätt som jag gjort innan bara, sen ska jag börja trixa.

Lite update:
Har målat klart 2 sovjetiska infanteriplutoner. Har tre kvar, men när jag gjort klart den jag håller på med nu så finns det tillräckligt att spela med iallafall. Börjat pilla lite med tanks, målar dem nog bara enkelt gröna först så vi kommer igång nångång.

Så det som är tidskrävande nu är tyska grenadjärer. Men Heavy lovade att måla en pluton åt mig så vi blir klara nångång. Alla andra kanoner å bös har mycket mindre figurer så dem trixar jag ihop snabbt.

Tre veckor till så kör vi ett provspel, vad tror ni om det? Eller kanske fyra veckor.

Jag har lite planer på terräng också, skrev ett PM till Heavy men kan lika väl ta det här med så kanske man kan få lite kritik. Jag planerar på att snickra upp 9 eller 12 rutor på 2x2 feet styck, vi avrundar väl till 60cm. Och sedan på ett urval av dessa göra vägar, vattendrag och dylikt som har en fast utgångspunkt på brädkantsidan. Vilket gör att man kan pussla ihop ett nytt spelbord för varje ny spelomgång. Dessutom så blir förvaringen så mycket lättare när man kan stapla dem på varandra. Jag såg ett sådant här spelbord hos ett gäng som spelade FoW, och tycker det verkar praktiskt.

Jag går ändå bara hemma och gör inget, och har min fars garage helt outnyttjat, så det är klart jag ska snickra lite.

Det funkar med vanlig plyfa antar jag? 12mm kanske? Det finns ju den blanka hårda modellen som garanterat inte lär böja sig och bli ful efter ett tag. Sandpappra ner ytan på den så ska det nog gå.

UPDATE:
Snackade med far min lite om spelplansprojektet. Han är gammal husbyggare och har kvar sina kontakter, så han ringde en snubbe och bad om nio stycken bitar, 60 x 60 cm, 12mm tjocklek. Jag får dem på fredag då far min hade vägarna förbi träfabriken. Gratis och bra!

jonte

Jag och Heavy spelade en omgång i morses. De preussiska fascisterna vann en storseger.

Mycket omålat för tyskarna var det dock.

Nån som är sugen på att testa, säg bara till.

Heavy

I never had enough money or enough privilige to be white!
Im white trash and society better learn how to recognize the difference.

jonte

Vi hetsar upp en sedan länge död tråd med en bild på några sovjetiska sappers. Finfina att ta ut tyska tanks med.


Meldon

De vore väl kul att prova på nån gång, även om jag tvivlar på att jag kommer börja spela det..
There are no friends in the real world, just less hostile enemies

Clifford

Helkul med bilder! Snygga var de också!

Heavy

Vi får försöka ta en match det snaraste Jonte !
I never had enough money or enough privilige to be white!
Im white trash and society better learn how to recognize the difference.

jonte

Meldon> Absolut, jag och Heavy ska förmodligen spela en omgång i nästa vecka. Så häng på då så kan vi försöka klura ut alla regelknixigheter med varandra.

Meldon

Hmm.. om jag känner Heavy rätt så kommer ni att spela på Onsdag nästa vecka och då kan jag inte komma ner eftersom jag jobbar sent skift då..
There are no friends in the real world, just less hostile enemies

jonte

Meldon>
Jag kan närsomhelst under veckorna. Skicka ett PM när du är sugen och kan så styr vi upp något.

jonte

Nu blev jag tårögd, moderlandets tappra kämpar ska äntligen få dra ut på stora oövervinnliga pansartåg:
http://www.battlefront.co.nz/Article.asp?ArticleID=820

Och det här var precis vad jag behövde:
http://www.battlefront.co.nz/Article.asp?ArticleID=819
Revidering av poängkostnaden för sovjetiska tanks som är support till infanteristyrkor. Nu jävlar!

Och detta är ju en anledning till att spela italienare:
http://www.battlefront.co.nz/Article.asp?ArticleID=804
med fjädermodifieringsguide:
http://www.battlefront.co.nz/Article.asp?ArticleID=817

Clifford

Vilka är det som beställt figurer? Jag vill inte göra misstaget att skaffa figurer som inte har något mostånd. Italienare ligger mig varmt om hjärtat men isåfall får det bli östfrontsitalienare antar jag.

Förslag/rekommendationer?

jonte

Jag: sovjetisk infanteriarme med tanksupport (målad) och tysk infanteriarme (omålad), men i december kommer den ryska pansarboken, go figure.

Ewers: yankee armoured company (http://www.battlefront.co.nz/CatalogueView.asp?CatalogID=1599)

Heavy: deutsche panzers

Italienarna har en bok som heter Avanti Savoia, och även om den är mest inriktad på afrika så finns där möjligheter att bygga CSIR/östfrontstyrkor. Mitt tips är att välja en nation du är sugen på och köpa aktuell bok och sedan plocka ihop en armé. Bara från Stalingrad (handboken för sovjetiskt och tyskt infanteri på östfronten) kan du bygga fyra ryska och tre tyska styrkor. Bland annat då som ren recon eller pionjärer t.ex. Numera är dock de flesta böckerna kompletta för en nation, alltså tanks, mechanized/armoured infantry och infantry + varianter i en och samma bok. Den brittiska boken har regler för gurhkas, kiwis, kanadicker, skottar osv. Dock finns det en brittisk ökenbok.