Borås spelkonvent 1997 - Efterlysning

Startat av Neverending67, december 31, 2008, 15.04

Föregående ämne - Nästa ämne

Neverending67

Hallå där ute

Jag har kanske en omöjlig fråga men jag gör ett försök.

Jag var en frekvent besökare av konvent i GBG och Borås för 10 år sedan.
Under Boråskonventet 1997 spelade jag ett figurslag i ett diorama som hade
byggts av en person från som jag tror var från Borås trakten och om jag inte minns fel medlem i Armageddon. Temat var Berlin/Stalingrad där man sprang omkring i ruiner i skala 1:72 och sköt ryssar/tyskar. Ett kanonspel om man gillar detta temat. Jag minns alldeles riktigt att killen (som jag inte minns namnet på) hade byggt det så att dioramat kunde vridas i olika vinklar så att  layouten kunde varieras.

Med mycket nostalgi i bakhuvet och intresset att bygga något liknande skulle jag vilja komma i kontakt med honom för att se om han har
kvar dioramat. Visserligen har det gått 10 år men har man lite tur.... Om
ni vet vem det är eller var jag kan få tag på honom så gör ni mig en
stor tjänst.

PS: Om jag visste hur man kunde bifoga bilder så hade jag kunnat göra det. Tog flera stycken under spelandet.

Brain

Skall kolla i de gamla rullorna när jag är nere i föreningslokalen. Skall inte vara omöjligt att hitta.
Tomas Davidsson

Neverending67

Kanonbra! tror att det fanns ett program för alla aktiviteterna där denna fanns med. Misstänker att han kan ha haft spelet med på Gothcon eller senare Boråskonvent också.

Brain

Skulle kunna vara Blod & Mod, Grovplåtskampen eller Trenchraiders som förekom på både BSK och GothCon.

Har inget annat minne av något figurspel i den skalan
Tomas Davidsson

Neverending67

Kan inte minnas de vid det namnet.

Jag lyckades få ner några bilder på nätet. se länken nedan. Kanske kan det väcka några minnen. Personerna på bilderna var spelare under konventet.

http://picasaweb.google.com/Fredrik1215/MiniatureWargame#

carlsson

1997 var det enligt mina noteringar BSK15, då var jag ordförande - Hallelujah! :D

Jag har nu gått igenom mina filer från detta året (f*n va sugen man blir på att arrangera konvent igen) och funnit att det eftersökta dioramat med all sannolikhet är något av följande:

Blod & Mod / Grovplåtskampen
Ansvarig: The AJ-Team!, Mats Antonsson 031-53 30 20
Tabletop, Övriga Arrangemang
Antal Spelare/Tillfälle: 4-6
Timmar/Tillfälle: 28
Antal Tillfällen:
• Kontinuerligt Lördag 10.00 - Söndag 14.00, Sal 113

Blod & Mod / Grovplåtskampen är ett figurslagsspel i 20mm-skalan. Du för befälet över en mindre grupp stridsvagnar och försöker manövrera ut fiendens stridsvagnar och slå ut dessa.
Ingen föranmälan. Inga förkunskaper.


At the Sharp End!
Ansvarig: The AJ-Team!, Mats Antonsson 031-53 30 20
Tabletop, Övriga Arrangemang
Antal Spelare/Tillfälle: 2-4
Timmar/Tillfälle: 28
Antal Tillfällen:
• Kontinuerligt Lördag 10.00 - Söndag 14.00, Sal 113

At the Sharp End! är ett figurslagsspel i 25mm-skalan som utspelar sig under andra världskriget. Du har befälet över en infanterisektion med eventuellt understöd. Ett antal olika scenarion kommer att spelas, bl a att erövra en by eller befästa ruiner m m.
Ingen föranmälan. Inga förkunskaper.


Stalingrad
Ansvarig: Johan Berg 031-25 63 49
Diorama, Övriga Arrangemang
Antal Spelare/Tillfälle: 4-6
Timmar/Tillfälle: 3
Antal Tillfällen: 4
Fredag 16.00 - 19.00, Sal 107
Lördag 00.00 - 03.00, Sal 107
Lördag 11.00 - 14.00, Sal 107
Lördag 18.00 - 21.00, Sal 107

23:e December 1942. Efter den lyckade inringningen av Stalingrad har de ryska trupperna nu börjat upprensningarna.



Själv gissar jag på "At the Sharp end!". Om du minns vilken sal det var i så underlättar det också.

Detta får mig att inse att vi måste ha nån form av historik av konventen på hemsidan!
Nån som vill sälja lite tid till mig?  :roll:

Hoppas dettta hjälper!

Andreas Carlsson, Borås
ASL-nörd och gammal Armagedon-uv

http://www.aslsweden.com

carlsson

Kunde inte låta bli:

"Borås Spelkonvent 15, 1997, "Splattus Kaboomus Poffum"

Verksamhetsberättelse


"Året då ingenting gjordes i tid men ändå blev så bra."

Man kan lugnt säga att BSK15 har gått till historien som Borås mest oplanerade konvent, här följer en verksamhetsberättelse hur detta konvent ändå kunde bli så lyckat.

Konventskommittén
I vanlig god ordning valdes en Konventskommitté på Efter Konventet mötet. KvK:n bestod av följande personer: Andreas Carlsson, Andreas Ekelund, Pär Jorwén, Christoffer Nilsson, Michael Wikman. Vi hade ett fint och tidigt möte runt jul där massa bra saker bestämdes, dock var det ingen som direkt gjorde vad de sa att de skulle. Nu ska vi inte vara helt orättvisa, för Michael lyckades faktiskt prata med Semic nån gång och Andreas bokade skolan. Dessutom var alla inne på att det skulle bli skittufft med serie-tema och massa seriestuksrollspel skulle spelas!
Sen hände ingenting... och ingenting... och ingenting...
Värt att nämnas är att Andreas Ekelund inte var med på ett enda KvK-möte.

Konventssektionen
Nya tag efter årsmötet. Samma personer som satt i Kommittén satt också i Sektionen. Men något möte blev inte av eftersom undertecknad helt enkelt inte lyckades ordna ett sådant. Så tiden gick... och gick... och gick... April, Maj, Juni, Juli flöt förbi utan att någonting hände. I vanliga fall är stora delar av konventet klara i Juli. Folk börjar undra om det blir något konvent och Konventssektionen börjar sakta men säkert känna sitt ansvar. Konventssektionschefen sammankallar slutligen till Konventsmöte den 3:e Augusti.

Den 3:e Augusti
På Konvensmötet lägger John fram förslag på att hoppa över årets konvent eftersom det inte verkar finnas någon Konventsordförande. Till slut känner Andreas sig ganska ansvarig för att det har blivit så sent, så han tar helt enkelt på sig rollen som Konventsordförande.
På Konventsmötet beslöts att Konventet ska hållas 31/10-2/11 1997. Något tecknat serie tema hålls om Michael hittar en bra lösning.

Konventet
Sveriges konventsbesökare fick till slut ett utskick prydligt ihopsatt av Jesper Moberg och alla var jättenöjda. Vi har aldrig haft mer besökare och stämningen var jättebra. Under den lugna ytan rörde sig dock stora krafter och om någonting hade gått snett under helgen hade troligen Konventet rasat ihop som ett korthus under en höstsorm. Men allt höll, alla fick sina matkuponger, sina knappar och sina priser. En del gjorde vad de skulle men de flesta gjorde ännu mer.


Tack till alla som gjorde BSK15 till ett mycket bra konvent!



Andreas Carlsson"

Andreas Carlsson, Borås
ASL-nörd och gammal Armagedon-uv

http://www.aslsweden.com

Brain

Citat från: "carlsson"
Själv gissar jag på "At the Sharp end!". Om du minns vilken sal det var i så underlättar det också.

Antar snarare att det är Stalingrad med hänsyftan till första posten. At the sharp end var ju 25mm skala

Johan var Geddonit (Samt MRoK:are) till skillnad från Antonsson.
Tomas Davidsson

Neverending67

Hej

Ja helt bestämt är det Stalingrad. Det fanns mycket WW2 på det konventet vilket imponerade mig. Nuförtiden ser man mest Warhammer i dioraman.

Denna Johan Berg. Är det någon som vet var han kan ha tagit vägen? Var han medlem av Armagedon? Någon som har hans e-mail?

carlsson

Citat från: "Neverending67"Denna Johan Berg. Är det någon som vet var han kan ha tagit vägen? Var han medlem av Armagedon? Någon som har hans e-mail?

Du har ju numret (031-25 63 49), även om det kanske inte går till honom längre så är det ju alltid en start (har sökt i mina databaser och det numret fanns med så sent som 2002).

Lycka till!

Andreas Carlsson, Borås
ASL-nörd och gammal Armagedon-uv

http://www.aslsweden.com

Clifford

Ha, det där scenariot minns jag! Det fanns ett separat bräde med kloaktunnlar för illvilliga Aufklärers att kuta runt i. Kloaklocken var enkronor har jag för mig :)

Neverending67

Jag har försökt att nå honom i två veckor på det föreslagna numret men ingen som svarar. Ingen som vet något mer om honom? E-mail eller liknande. Har t.o.m sökt på internet men ingetmer funnit.

tobias

Ahh.... nostalgi. BSK15 var mitt allra första konvent. 8)

Mannen du söker är Mats "Battle-Mats" Antonsson som arrangerade detta även på GothCon under många år.

Hans hemsida är fortfarande aktiv: http://welcome.to/battlemats-warzone och hans mailadress kanske fortfarande är battlemats.warzone@telia.com
/Tobias
Jag är bara här för maten och drycken.

Daniel

Jag hittade ytterligare en adress på hemsidan.

battlemats@geocities.com
Daniel Johansson

Brädspel är min grej!

http://spel.nsson.nu - Ska du köpa spel?