Disk , städ och Kaffe problem.....

Startat av Andreas Graae, september 29, 2015, 14.36

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas Graae

Jag och Cristopher kom idag till föreningen och ser att kaffekokaren står på...varm och har brännt i botten. Med andra ord de kunde ha börjat brinna...

Det står FORTFARANDE äcklig disk och någon nudelkopp kvar som e möglig sen förra veckan jag vi var här.

Varför kan folk inte lära sig att ta hand om sina egna saker....el starta diskmaskinen om man nu utnyttjar föreningens tallrikar, muggar och bestick. Hur jävla svårt ska de vara o betee sig som vuxna människor och ta vara på saker, slänga saker på rätt ställe mm...

Mitt förslag är att diskmaskinen tas ur bruk och folk får inte använda saker utan har med sig egna prylar för att äta på eller dricka. Att även sopåsar tas bort och så får folk ta med sin skit med sig hem efter d varit här. Alternativt att de finns små sopåsar som man slänger allt i för att sen ta ut o slänga i den stora gröna soptunnan utanför.
Med tanke på det stora flugproblemet i sommras så måste detta ses över.

Eller så är det så att är du SIST ut ur föreningslokalen så går du eller du och din spelgrupp över alla sopåsar och all disk och fixar det! Så kan vi väl försöka hålla dett ställe lite mer trevligt och hygieniskt.

Tycker även att städdagar måste informeras om på ett bättre sätt. Jag själv sitter inte på forumet varje dag men är på Facebook. Så då kanske de kan skrivas att de ska städas då o då eller att d finns ett schema.

Eller så gör man så att den yta man har utnyttjat tar man och sopar rent och går över skräp mm efter man varit där, varje gång.


carlsson

Bra inlägg! Håller med i det stora hela!

Men jag tycker inte att vi ska strunta i diskmaskinen. Historiskt har vi provat både med och utan diskmaskin, inget är bättre eller sämre än det andra. Men när man gör ett röj är det riktigt skönt att ha en diskmaskin.

Vidare har vi inte haft några ordentliga städdagar. Förr i världen hade vi städdag när vi också hade ASL-dag, men då det varit lite tunt deltagande (om än alls) de sista åren så har vi slutat med det.

Mitt förslag, förutom det uppenbara som du skriver ovan, är att alla större arrangemang som utförs också har städ på agendan. Typ WH-turneringar, ASL-dagar, etc etc.

Sen att vi en gång för alla köper in vettiga timers (billigaste på Clas Ohlson visar sig inte vara så vettig tyvärr)!

Andreas Carlsson, Borås
ASL-nörd och gammal Armagedon-uv

http://www.aslsweden.com

Usually_Insane

Har något vagt minne om att Kaffekokare har haft timer men att folk har tagit bort den...
Suffering from Knight in Shining Armor syndrome and proud of it!

"We put poisons in our water and air to weed out the weak! We detonate fission bombs in our only biosphere! We nailed our god to a stick! Don't fuck with the human race!"
- attributed to General Nikolai Nikolai at a galactic summit

carlsson

Citat från: Usually_Insane skrivet september 29, 2015, 19.09
Har något vagt minne om att Kaffekokare har haft timer men att folk har tagit bort den...

Ja, den fungerade inte fick jag höra när jag skrek om det...  :P

Andreas Carlsson, Borås
ASL-nörd och gammal Armagedon-uv

http://www.aslsweden.com

Martin Larsson

Då var det dags igen....
Det är jävligt sorgligt att det med sisådär 5ish års mellanrum åter måste påminnas om folks bevisade totala oförmåga att stänga av en kaffekokare >:(

Här är första bästa tråd om EXAKT SAMMA JÄVLA PROBLEM med kaffekokare som aldrig stängs av som jag hittade
http://www.armagedon.se/forum/index.php?topic=2775.0
Den är från 2010...är ganska övertygad att jag skrivit en liknande något år innan vi flyttade lokalen med men orkar inte leta.


Fakta för folk. Den förra, numera döda, kaffekokaren föreningen hade hade en INBYGGD timer som stängde av den oavsett lat/glömsk medlems önskemål efter 2 timmar.

Jag gillar själv kaffe skarpt, men det hjälper inte, det är åter igen bevisat att det inte fungerar att ha okontrollerade kaffekokare på föreningen.
Folk är inkapabla att stänga av kaffekokare.
Så enkelt är det.
Timer till kaffekokare är ett KRAV för att det ska användas kaffekokare på föreningen.
Annars blir det inget kaffe.
Förr eller senare börjar det brinna, då blir det inte lika muntert.


Det spelades rollspel i söndags på föreningen, troligen har ingen varit där i måndags så kaffekokaren har "bara" varit på i över 2 dygn i sträck, det låter väl bra va?
(Detta är inget försök att peka finger till specifika personer, snarare ett sätt att få folk att öppna sina ögon och se problemet som kommer ske förr eller senare)
When one person is delusional it's called insanity
When millions are delusional it's called religion

"Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience" ㅡ Mark Twain.

Martin Larsson

Då var det dags igen....
Det är jävligt sorgligt att det med sisådär 5ish års mellanrum åter måste påminnas om folks bevisade totala oförmåga att stänga av en kaffekokare >:(

Här är första bästa tråd om EXAKT SAMMA JÄVLA PROBLEM med kaffekokare som aldrig stängs av som jag hittade
http://www.armagedon.se/forum/index.php?topic=2775.0
Den är från 2010...är ganska övertygad att jag skrivit en liknande något år innan vi flyttade lokalen med men orkar inte leta.


Fakta för folk. Den förra, numera döda, kaffekokaren föreningen hade hade en INBYGGD timer som stängde av den oavsett lat/glömsk medlems önskemål efter 2 timmar. Det fanns en anledning till att just den specifika kaffekokarmodellen köptes...

Jag gillar själv kaffe skarpt, men det hjälper inte, det är åter igen bevisat att det inte fungerar att ha okontrollerade kaffekokare på föreningen.
Folk är inkapabla att stänga av kaffekokare.
Så enkelt är det.
Timer till kaffekokare är ett KRAV för att det ska användas kaffekokare på föreningen.
Annars blir det inget kaffe.
Förr eller senare börjar det brinna, då blir det inte lika muntert.


Det spelades rollspel i söndags på föreningen, troligen har ingen varit där i måndags så kaffekokaren har "bara" varit på i över 2 dygn i sträck, det låter väl bra va?
(Detta är inget försök att peka finger till specifika personer, snarare ett sätt att få folk att öppna sina ögon och se problemet som kommer ske förr eller senare)
When one person is delusional it's called insanity
When millions are delusional it's called religion

"Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience" ㅡ Mark Twain.

Spiff Rymdspionen

#6
Problemet verkar vara 3-faldigt.

Stök med disk, stök med rester och kaffekokare som inte stängs av.

Tyvärr har vi på Armagedon närt en kultur av ungkarlar. Jag kallar det det för att det finns en sorts kollektiv uppmuntran att beta sig som lika slarvigt som hemma när man var 20 (eller 40 för vissa). Det plockas fram saker som inte tas bort, det lämnas flaskor och rester kvar på borden och det städas inte efter sig. Innan ett eventuellt 'MEN, DU DÅ?' svar dyker upp så vill jag säga att säkert själv har gjort mig skyldig till det sistnämnda emellanåt. Sunt förnuft har liksom stängt av sig innanför föreningens väggar för att vi tillåtit det. Nu har det existerat såpass länge att det blivit en sorts frizon från ansvar. Lägg till styrelsens och medlemmar passivitet till att ryta ifrån, samt den trevliga stämning vi värnar om vilket gör att vi inte sätter upp arga lappar, och den halvan (jag vill tro minoritet) som beter sig oansvarigt kan fortsätta övertyga sig själva att de bara gör precis som alla andra.

Då jag varit med i föreningen länge så minns jag den tid då vi tog konfrontationer med varandra. Nu gör vi det inte. Vi har blivit lata, och varför inte. Det finns ju roligare saker att lägga energi på. Tyvärr är förändring något som kommer långsamt. Jag ser inget radikalt med förslagen (ärliga eller bara ventilering av frustration). Vi kan ta bort alla bestick och muggar så slipper vi den sunkiga atmosfären i köket. Detta har varit uppe som förslag tidigare. Vi kan ta bort mat som inte är snacks från kiosken så vi slipper flugorna i lokalen. Detta har också varit uppe tidigare. Till sist kan vi ta bort kaffekokaren, för att om vi måste välja så väljer att ha en icke-nedbrunnen lokal.

Alla ovanstående negativa effekter kommer också med något positivt. Det är inte en kollektiv bestraffning gentemot någon, även om personen varit jätteduktigt, eftersom vi kollektivt misslyckats med att skapa en kultur bland vuxna där vi inte beter oss som barn. /Men/, vi har också en demokratisk process. Om ni vill att förändring skall ske så behöver det tas upp på möten. Möten som alltid är öppna för medlemmar. Ett annat problem vi haft är att det sunda förnuftet som ibland ekar alltid kommer i korta stötar, och oftast inte räcker hela vägen fram till forumet där saker och ting faktiskt kan förändras. Jag som sitter i styrelsen kan naturligtvis vara rösten för det som sägs på Facebook eller Armagedons forum, men om de som brinner för något ändå inte tar sig till mötena, så får frågan lätt ett töcken av 'det var väl inte så viktigt då'. Som jag sade tidigare, vi har blivit lata och bekväma.

Jag vill uppmuntra diskussionen att fortsätta med att också tas upp på medlemsmötet i oktober.
"Det finns tillfällen när inte ens mina turrymdskeppskalsonger hjälper."