Aktivitet på föreningen

Startat av Spiff Rymdspionen, maj 28, 2017, 14.04

Föregående ämne - Nästa ämne

Spiff Rymdspionen

Hej kära medlemmar.

Nedan följer en klase text, men läs gärna igenom denna. Det som beskrivs är viktigt för föreningen.

Som en del kanske känner till så ingick vi ett samarbete med Medborgarskolan under förra året. Detta är studieförbund, vilket i korta drag ger oss bidrag för verksamhet som de klassar som folkbildande. De är, för egen del, både smickrande och väldigt trevligt, i att de ser värdet som våran förening har, i att samla människor i en social gemenskap, samt att spel förvisso är underhållning, men också så mycket mer; att interaktionen får oss att må bra, masserar våra små hjärnceller, samt ger utlopp för fantasi.

Stödet som Medborgarskolan ger oss har gjort att vi har kunnat renovera lokalen i år, och kan fortsätta med fixandet och trixandet i framtiden. De har också gett oss bättre ekonomiska förutsättningar för att möta eventuella hinder som skulle kunna dyka upp, så som hyreshöjningar, eller inventarier som behöver bytas ut.

Så gott som all aktivitet som vi har inom föreningen rapporteras numera som studiecirklar. Tidigare så rapporterades aktiviteten till kommunen, men skillnaden mellan kommunen och ett studieförbund, är att den förstnämnda endast stöttar ungdomsverksamhet. Detta innebär att vi numera kan få en liten peng för i princip allt som sker i föreningens regi. Kravet är endast att verksamheten är ledarledd och rapporteras.

Vad innebär då ledarledd verksamhet? Endast att det finns en person till hands som kan svara på frågor. Detta är alltså oftast (men inte nödvändigtvis) personen som går igenom reglerna för ett spel, han eller hon som postar på Facebook om en träff, eller spelledaren i ett rollspel. Att vara ledare innebär alltså endast att du behöver vara tillgänglig när det spelas, vilket oftast kommer av sig självt. Cirkelledaren behöver också godkänna Medborgarskolans stadgar, men det är något som tar ett par minuter, och endast behöver göras en gång.

I skrivandets stund så har jag sökt efter cirkelledare för att täcka upp aktiviteten vi har på föreningen, och gensvaret har varit positivt. Så ett stort tack till de som gett mig tummen upp att ta på sig (det förvisso väldigt enkla) ansvaret. Vi har cirklar för Bolt Action, Bolt Action Games Day, Drakar & Demoner, Brädspelstorsdagarna, Warmachine, Warmachine Hordes, Warhammer 30K, Warhammer 40K, Advanced Squad Leader, inte mindre är 4 stycken Pathfinder-grupper, Bygg & renovering, Borås spelkonvent, 2 stycken Western-grupper, Blood Bowl, Film, och AD&D.

Nu är jag bara en person som har det övergripande ansvaret för studiecirkelverksamheten på föreningen, och även om styrelsen stöttat mig, så tänker jag att det kanske finns aktivitet på föreningen som vi missar för att vi själva inte deltar i den. Jag är positiv till öppenheten som föreningen har, men det gör att jag självt, eller styrelsen, inte alltid är på plats.

Om just du spelar någonting; det kan vara löpande verksamhet, eller bara för en enstaka gång, hör gärna av dig till till mig via PM, eller posta här, antingen med frågor, eller om du känner att du kan tänka dig vara cirkelledare för just den aktiviteten. Det är väldigt lite (för att inte säga inget) jobb, och du bidrar till den gemenskap vi redan byggt upp, och den positiva kultur vi strävar efter där vi stöttar varandra.

Game on.
"Det finns tillfällen när inte ens mina turrymdskeppskalsonger hjälper."