Drakar och Demoner - Cimir, vår frälsare

Startat av Spiff Rymdspionen, augusti 08, 2011, 17.26

Föregående ämne - Nästa ämne

Getsen

Mellankampanjdeligt regelförslag: När en attack är perfekt får man välja mellan ett par olika bonusar (dubbel skada, motståndaren får 1/2 CL på paraden, ignorera rustning). När man parerar med en perfekt så avväpnar man vanligtvis sin motståndare. Jag tänkte att det borde finnas fler alternativa bonusar när man slår en perfekt parad. Och då tänkte jag att man kunde välja mellan att avväpna sin motståndare eller att ignorera nästa -5 modifikation som en eventuell nästkommande attack ger samma runda. Det kan ju vara kul om man möter någon som är svåravväpnad, har flera vapen eller om man stöter på flera motståndare. Vad sägs om det va?
"I've made characters for games you've never heard of, and I've never played!"
"The road to hell is paved with randomly-generated content."
"Chaotic Neutral means never having to say you're sorry."

Robin

Citat från: Getsen skrivet december 17, 2012, 23.54
Mellankampanjdeligt regelförslag: När en attack är perfekt får man välja mellan ett par olika bonusar (dubbel skada, motståndaren får 1/2 CL på paraden, ignorera rustning). När man parerar med en perfekt så avväpnar man vanligtvis sin motståndare. Jag tänkte att det borde finnas fler alternativa bonusar när man slår en perfekt parad. Och då tänkte jag att man kunde välja mellan att avväpna sin motståndare eller att ignorera nästa -5 modifikation som en eventuell nästkommande attack ger samma runda. Det kan ju vara kul om man möter någon som är svåravväpnad, har flera vapen eller om man stöter på flera motståndare. Vad sägs om det va?

I love it. +1 från mig.
Jag vann combat med 13.

Ewers

Mellankampanjdeligt regelförslag: Grundchans som läggs till "ovanpå" färdighetsvärde är tokbra. Det borde vara grundchans på alla färdigheter för att ge uttryck för karaktärernas tallanger. Jag föreslår att grundchansen (dvs talang) räknas ut likadant som för de färdigheterna som nu har grundchans. Dock tycker jag att man inte skall få ta del av sin grundchans förrän färdighetsvärdet når 6, och dessutom bara ett poäng för varje Fv över 5. Exempel: Kalle har grundchans 3 och Fv 6, vilket ger Kalle värdet 7 (6+1) när han rullar tärning. Urban har också grundchans 3 men Fv 7, vilket ger värdet 9 (7+2) att slå mot.
Motiveringen för att grundchansen kommer efter Fv 5 samt successivt är att motverka "powergaming" samt symbolisera att färdigheter som måste läras in och därmed kommer insikterna långsammare.

Mvh /F 8)

Getsen

Snart är det mellankampanjdags igen. Jag har följande förslag till regeländring:

Gerfförmågan Kattsprång borde gå på Explosiv styrka istället för Råstyrka.
"I've made characters for games you've never heard of, and I've never played!"
"The road to hell is paved with randomly-generated content."
"Chaotic Neutral means never having to say you're sorry."

Niklas

Om det skulle finnas plats över i kampanjen så är jag intresserad.

Spiff Rymdspionen


Det dyker upp en post så fort det början bli dags. Om inte annat skickar jag dig ett PM, Nisse.

Det är helt korrekt beträffande kattsprång. Gerflistan skall få sig en rejäl genomgång när det börjar bli dags.
"Det finns tillfällen när inte ens mina turrymdskeppskalsonger hjälper."

Ewers

Jag är också intresserad av plats i kampanjen om det är möjligt.

Kram F 8)

cesar_kan


Torbjörn

Jag är också intresserad av att medverka i kampanjen.

Med vänlig hälsning
/Torbjörn

Gobbos Spider

I would never die for my beliefs because I might be wrong.

    Bertrand Russell

Janne


Kari

"O divine art of subtlety and secrecy! Through you we learn to be invisible, through you inaudible, and hence we can hold the enemy's fate in our hands."
― Sun Tzu, The Art of War

Ivar

Om ni stöter på problem så kontakta mig i sista hand.

Apanpapan

¡Oook ook ooook oooook!  (¡Hasta la Victoria Siempre!)

Spiff Rymdspionen

#89
Liten update och nya regler för er som spelar kampanjen;

Befintliga karaktärer att behöva justeras något. Grundegenskaper kommer i framtiden att köpas, och inte längre slås fram. Detta innebär troligtvis en mindre höjning och likvärdig minskning för de som hade tur, respektive otur, vid framslagning. Gerf-poäng kommer likaså att ges ut i klump för omköp. Precis som med grundegenskaper kommer det troligtvis att kunna innebära en sänkning till grupper som erhållit mycket genom bra kampanjspel, och en utjämning till de som valt annan väg. För de som skrev bakgrunder eller skaffade fram bilder på sina karaktärer kommer en mindre bonus att erhållas. 1 300 erfarenhetspoäng kommer tills sist att ges ut för omjustering av färdigheter som inte är vapen. Mer om det sistnämnda nedan. Befintliga karaktärer i kampanjen kommer att se mer eller mindre likadana ut om spelarna så önskar, men detta är också ett tillfälle att justera rollpersonen om så önskas.

1: Erhållna erfarenhetspoäng kommer att ligga mellan 10 och 30 och inte 20 och 40 som tidigare.

2: Hädanefter kommer karaktärer att erhålla ett minus på relevanta färdigheter likvärdigt med skada på total kroppspoäng som överstiger MTU-grupp. Tidigare har karaktärer kunnat fungera i topp trim fram tills det att de nått 0 i kroppspoäng, där de slutat fungera helt.

3: Vid uträkning av baschans tas inte längre medelvärdet av två undergrupper fram. Istället gäller den lägsta siffran av de två undergrupperna.

4: Initiativet räknas ut genom det lägsta värdet mellan undergrupperna reaktion och mental hälsa.

5: Buren vikt modifierar relevanta färdigheter som följer: Vid vikt som överstiger karaktärens råstyrka, med upp till 100 procent, erhålles en halvering av färdigheter. Vid vikt som överstiger karaktärens råstyrka med mer än 100 procent kan färdigheter inte nyttjas alls.

6: Samtliga närstridsvapen kommer att ligger under baschansen explosiv styrka, samt ytterligare en andra undergrupp.

7: Konditionspoäng kommer att användas i vanlig strid och inte bara fältslag. Negativ modifikation kommer troligtvis att ligga på 5 för var gång karaktären överstiger sin kondition räknat i antalet stridsrundor i följd.

8: Bluff och övertala kommer att slås ihop till färdigheten övertala (eller övertyga för att det är skoj med förändring).

9: Karaktärer kommer att kunna skydda sig mot avståndsvapen med sköldar i grund. För pilar och lod ger en liten sköld en modifikation på -10, en medelsköld på -5 och en stor sköld inga modifikationer. Beträffande kastvapen ges en ytterligare modifikation på +5, annars följer de ovan exempel.

10: Perfekta slag ger inte längre erfarenhetspoäng eller annan belöning. Fummel kan under vissa omständigheter ge erfarenhetspoäng.

11: Två vapen får köpas från början utan krav kring förmågan dubbelhänt. Den kan dock inte nyttjas förrän dubbelhänt innehas.

12: Gerförmågor kommer att genomgå mindre justeringar, fixas och får en ny kostnad och krav vid behov. De mest relevanta exemplen följer nedan;

Gerförmågan projektilparad tar bort de negativa modifikationerna vid parad med sköld, respektive på nivå två ger rollpersonen möjligheten att parera projektiler med närstridsvapen och slagsmål.

Gerfförmågan vighet kan endast användas av karaktär utan rustningsminus; det vill säga endast med tjockt tyg eller ingen rustning alls.

Empati ger inte längre en satt bonus för sociala färdigheter.

Dubbelhänt och sköldteknik har blivit dyrare för att få ned den på en medelnivå i hur många karaktärer som innehar den.

13: Vapenfärdigheter och slagsmål kommer att få en ny kostnad. Värde 1-10 ger en kostnad på 1, 11-20 på 2, 21-30 på 3 och så vidare. Vighet, dra vapen och två vapen behåller sin gamla fasta kostnad.

14: Karaktärer, gamla som nya, kommer att börja med 220 erfarenhetspoäng utsatta på vapen, sköldar, undvika, slagsmål, dra vapen, samt färdigheten två vapen. Av de följande erhållna erfarenhetspoängen i början på en spelning får högst 5 sättas på en kombination av ovan färdigheter.


För er som redan spelar med mig, om det finns andra saker ni vill se ändrat på, förbättrat, eller förnyat så posta gärna det. Det är nu mellan akterna i kampanjen som den enda ändringen sker. Det kommer tyvärr att dröja längre än planerat innan grupperna kör igång igen. Gruppsammansättningen kommer också att bli något mindre än tidigare; 5 personer per grupp.

Det är trevligt att se posterna från er som är intresserade, speciellt ni som jag inte spelat med tidigare. Som jag gjort på senare tid kommer jag prioritera nya spelare och kanske tjuvstartar med en sådan grupp. 


"Det finns tillfällen när inte ens mina turrymdskeppskalsonger hjälper."