Brädspel på torsdagar

Startat av globetrotter, februari 25, 2007, 21.07

Föregående ämne - Nästa ämne

jonte

Om ni ska spela torsdag den femte april så är jag gärna med.

Ewers

Innebär det att jag kommer få spela FOW mot dig runt detta datum?!??!!  :D

/F

jonte

Tyvärr, en sovjetisk infanteriarmé är inte tillräckligt mobil för att få med sig på ett plan, hehe.

Beorn

Hur gick det igår? Spelades Das Zepter von Zavander (stor risk för felstavning)?
Björn

Ewers

Spelede just spiranspelet och det var ganska skoj men jag hade fattat fel så det gick inte att vinna men det gör inget för jag skall få revansch och då skall jag vinna dessutom kommer det inte vara rollspel för mig nästa torsdag så jag kommer att vara med och spela brädspel

/F  8)

biggabush

Tack CG för detta initiativ. Jag kommer vara med varje torsdag i mesta möjliga mån. Spel på tyska är dock hyfsat beige. I synnerhet om de heter nåt med Z i namnet;-) Kan för lite tyska för att få feeling och sköna vibes, och det vill man ju. OK kul var det dock ändå - mest för att det spelas för sällan (något vi ändrar på nu i o m torsdagarna) och inte så mycket för mekaniken i sig. Har svårt för tysk Lincon-fantasy. Ta med den buggfria förbättrade engelska editionen nästa gång.

Jag tar med Junta till nästa torsdag.
Vill också spela Shadows over Camelot.
\"Bättre att dö till sjöss än som en ko på halmen\"
(Anders Bersten, styrelseledamot)

globetrotter

Jag är verkligen glad att jag hittat ett ställe att spela regelbundet en gång i veckan. Det var kul som vanligt att spela Das Zepter von Zavandor (The Sceptre of Zavandor, från Zman Games, som den engelska utgåvan heter), fast jag förstod att det stundtals var viss förvirring. Även om min tyska är måttlig bra, så är jag uppenbarligen mer van att spela med tyska texter och kortlistor. Pierre hade nog minst bekymmer med detta, då han varit med och spelat dZvZ på senaste BSK. En av de roligaste sakerna med spelet är att man upptäcker nya strategier för varje gång och denna gången hade jag förvånansvärt få "kunskapsspår". Dessutom var det ett race att ta väktaren som gav bonus på diamanter, fast jag tror aldrig att Anders insåg att han var i ett race om den. Fast 4 timmar på fyra spelare är mycket. Det borde varit 2½ till max 3 timmar även med nybörjare. Fast inte ens då upplevde jag det som långsamt. Det finns alltid något och fundera på... inte minst hur man ska kombinera kort för att betala med!

Jag hoppas att ni hänger på och spelar dZvZ-turneringen på GothCon nu!

Lite senare kom Elin, hennes bror och Fia. De spelade Thurn & Taxis och därefter Settlers, vilket definitivt är kortare spel.

Jag tar gärna med mig Shadows over Camelot nästa gång. Ett riktigt roligt samarbetsspel där KANSKE en är en förrädare och spelar mot de andra, fast det vet de inte.... Min ära sambo har varit förrädaren två gånger då vi spelat och hon säger att det är en jättekick. På torsdag så hoppas jag att det blir jag.  :twisted:

Junta är ett spel som jag är väldigt tveksam till, men jag fyller ju alltid upp väskan med lite fler spel ändå. Om inte annat har jag haft med mig de små (till formatet) men intressanta strategispelen Augsburg 1520 och Louis XIV båda gångerna.
/Carl

biggabush

Junta är en 20 år gammal award-winning klassiker där man försöker mainpulera sig till makten, pengarna och brudarna i en latino-kryddad bananrepublik. Grymt roligt lättsamt snabbt spel som likt Kremlin tillhör de brädspel man liksom bara måste ha spelat innan man dör.
\"Bättre att dö till sjöss än som en ko på halmen\"
(Anders Bersten, styrelseledamot)

soulreaper

Citat från: "biggabush"Junta är en 20 år gammal award-winning klassiker där man försöker mainpulera sig till makten, pengarna och brudarna i en latino-kryddad bananrepublik. Grymt roligt lättsamt snabbt spel som likt Kremlin tillhör de brädspel man liksom bara måste ha spelat innan man dör.

Jag äger spelet men har inte spelat det...är det nån mer än jag som är sugen på att ta ett parti på söndag vid 17-tiden?
Igenmurade ögon, kärleken är blind, knytnäve med vigselring...

Peaceful protest doesn\'t get the job done
So I wake up for the rally grab my soy milk and my gun

globetrotter

Jag har nu lagt ut spelrapporter från 3 stora speltillfällen under februari: Varbergsspelen, Belgoludique och BOSS speldag:
http://www.globetrotter-games.com/report/report.htm

Det kanske gör er ännu mer sugna på brädspel!
/Carl

Fluff

Citat från: "biggabush"Junta är en 20 år gammal award-winning klassiker där man försöker mainpulera sig till makten, pengarna och brudarna i en latino-kryddad bananrepublik. Grymt roligt lättsamt snabbt spel som likt Kremlin tillhör de brädspel man liksom bara måste ha spelat innan man dör.

nog första gången jag ser ordet snabbt nämnas om junta.
ät en makaron till!

biggabush

\"Bättre att dö till sjöss än som en ko på halmen\"
(Anders Bersten, styrelseledamot)

pzkpfw

Junta är ett spel som verkligen lyfter om man lägger in lite lättare rollspel i spelet. Allt blir mycket roligare om presidenten kräver att de olika underhuggarna motiverar varför de vill ha mer pengar i sin budget. Dessutom kan det styra spelet i mer irrantionell riktning eftersom skojjiga formuleringar har en tendens att belönas.

biggabush

\"Bättre att dö till sjöss än som en ko på halmen\"
(Anders Bersten, styrelseledamot)

jonte

Hade Junta haft en hälften så långt speltid så hade det varit ett riktigt jäkla bra spel. Nu är det bara ett bra spel. Det är kul åtminstone nångång per år!