Drakar och Demoner - Cimir, vår frälsare

Startat av Spiff Rymdspionen, augusti 08, 2011, 17.26

Föregående ämne - Nästa ämne

hake

Innebär detta att vi som har gamla karaktärer ska köpa om alla våra färdigheter/grundegenskaper?

Med tanke på de många regeländringarna och värderingsförändringen av de olika grundvärderna mm är det kanske lika bra? Känns mest rättvist för alla inblandade att vi skapar karaktärer på samma vis? Så värst himla jobbigt att köpa nya färdigheter är det ju ändå inte.

Spiff Rymdspionen


Stämmer, för det mesta. Grundegenskaperna och vapenfärdigheterna behöver definitivt att göras om. Det är också möjligt att differensen i undergrupper kommer att behöva bli smalare än tidigare. Gerf-förmågor och färdigheter kan generellt sett lämnas oförändrade, för att sedan justeras till viss del upp eller ned beroende på karaktär.

För de som vill göra om karaktärerna helt, det vill säga ändra på färdigheter som tidigare definierat henne eller honom i spelvärlden, så skulle jag rekommendera en helt ny karaktär i stället.   
"Det finns tillfällen när inte ens mina turrymdskeppskalsonger hjälper."

hake

När är du klar med regeländringarna? Dvs när kan man träffa dig för att korrigera sin karaktär?

Jimp

När får vi veta vilka som kommer vara i vilka grupper, vissa grupper kommer ju få mer "nya" än andra.

//Jimmy
Ill dance for Gil!!

Spiff Rymdspionen


Spikande kring regler som rör karaktärsgörande kommer tidigt nästa vecka. Gruppsammansättningar kommer att dröja lite på sig.
"Det finns tillfällen när inte ens mina turrymdskeppskalsonger hjälper."

deadbolt

“Elvis is that which is. Bigfoot is that which was. Space aliens are that which will be. The Holy Trinity of white-trash religion. "

Spiff Rymdspionen


Den äldre posten som rörde förändringar har blivit uppdaterad och är nu mer relevant. Efter lite speltest kanske regeln kring negativa modifikationer på relevanta färdigheter likvärdigt med skada på totalt kroppspoäng som överstiger karaktärens MTU-grupp vara lite för hård. Någon sorts gerfförmåga kommer nog minst att tillkomma som kompenserar lite för det.

Som pekats på tidigare så kommer de grupper som ligger i träda att få göra sig bekväma där lite till. Ser ut som ny spelstart blir kring tidiga sommaren.
"Det finns tillfällen när inte ens mina turrymdskeppskalsonger hjälper."

hake

Bagatell, men jag antar att du menar undvika och inte vighet. Kan kanske misstolkas av någon som inte spelat med dig tidigare...

13: Vapenfärdigheter och slagsmål kommer att få en ny kostnad. Värde 1-10 ger en kostnad på 1, 11-20 på 2, 21-30 på 3 och så vidare. Vighet, dra vapen och två vapen behåller sin gamla fasta kostnad

:)

Spiff Rymdspionen

#98
Korrekt Hake, undvika skall det vara.

Grundegenskaper köps efter nedan lista;

9: Kostnad 1
10: Kostnad 2
11: Kostnad 3
12: Kostnad 5 (10 för grundegenskap storlek för dvärgar)
13: Kostnad: 7 (14 för grundegenskap storlek för dvärgar)
14: Kostnad 9 (18 för grundegenskap storlek för dvärgar; likaså max-värde)
15: Kostnad 12
16: Kostnad 15
17: Kostnad 18
18: Kostnad 22
19: Kostnad 26
20: Kostnad 30

En karaktär startar med samtliga grundegenskaper på 8 och har 50 poäng att spendera på grundhöjningar. Ytterligare höjningar kan göras i nästa steg med gerf-poäng. Varje karaktär börjar nästa akt med 100 gerf-poäng att fördela mellan förmågor och grundegenskaper. Rasbonusar eller avdrag läggs på efter grundhöjning, men före eventuell gerf-höjning. Halv-alver börjar med en bonus på 1 i karisma, och en negativ modifikation på 1 i styrka. Dvärgar börjar med en bonus på 4 i styrka, och en negativ modifikation på 4 i storlek.
"Det finns tillfällen när inte ens mina turrymdskeppskalsonger hjälper."

Martin Larsson

Citat från: Spiff Rymdspionen skrivet mars 10, 2014, 21.5312: Kostnad 5 (10 för dvärgar)
13: Kostnad: 7 (14 för dvärgar)
14: Kostnad 9 (18 för dvärgar; likaså max-värde)

Gissar att detta handlar om storlek, inte generellt för alla grundegenskaper?
When one person is delusional it's called insanity
When millions are delusional it's called religion

"Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience" ㅡ Mark Twain.

hake

Absolut inte Larsson, dricker man de mängder öl som en Dvärg bälgar i sig så kostar det på lite! ;)

Spiff Rymdspionen


Precis. Du såg väl att dvärgar får +4 i styrka. Styrka är det enda som är relevant!

Fast du får nog rätt ändå, Martin.

"Det finns tillfällen när inte ens mina turrymdskeppskalsonger hjälper."

hake

Hur går det med planeringen Carlos? När ska vi göra nya karaktärer och när är det dags att börja spela?