Drakar och Demoner - Cimir, vår frälsare

Startat av Spiff Rymdspionen, augusti 08, 2011, 17.26

Föregående ämne - Nästa ämne

Spiff Rymdspionen

Karaktärer börjar kampanjen i en av tre följande grupper;


Grupp 1: Det är en dyster vinter för den unga organisationen kallad 'Samfundet för Konvojer och Handelsleder'; och inom detta det tillsynes obetydliga handelshuset Ludwina. Från de norra handelslederna inkommer ständiga rapporter om försvunna fartyg i dimman som bland sjömän döpts till Skymning på Ereb. I söder rasar konflikten mot piraterna; till synes dagligen härjandes utmed det västra Zorakins och Grindanus kust, plundrandes bland dess oskyddade fiskebyar. Cimirska piratjägare gör ständiga intrång på Fristadens vatten, odiskriminerande bordandes fartyg under Kardiskt flagg och i bästa fall tvingandes dem att vända om. För de mest olycksaliga av sjömän väntar de isiga djupen av Kopparhavet.
Bakom lykta dörrar inom Ludwina börjar män och kvinnor få nog. Det är dags för handelshuset att börja agera; att visa hur Kardien viktigaste kugghjul inte längre kommer att förbli stillastående.
Rollpersonerna börjar kampanjen som problemlösare inom Samfundet. De kommer att vara först på plats bland städer och kulturer där Ludwina söker etablera sig, ibland stridandes, ibland arbetandes i skuggorna.

Grupp 2: Säga vad man vill om Traskald och dess invåndare, i folkmun kallandes Rödingar. Deras konflikt med Cimir varade längre än vad de flesta kunnat ana. I efterdyningarna av kriget splittrades sydnargurierna och deras allierade, sökandes sig till de fåtalet hamnar som fortfarande tog emot dem; allt medans deras huvudstad lyste upp himlen och brann till ruiner. Över ett år har nu gått sedan kriget avslutades i samband Traskalds fall. Men fortfarande finns en stående belöningar på de som tagit till vapen i kriget, stor nog att locka legoknektar från när och fjärran. Det står klart att Cimir tänker göra exmpel av de som vågat stå emot dem.
Maquin Bertano, greve av Klomellien, såg med fasa på när de odöda armeérna jagade ner de sista retirerandes från Traskald. Trots mostånd från det egna hovet sträckte han ut en hjälpandes hand, öppnandes sin stad för de flyendes som önskandes en skyddad hamn. Kanske för att strida en annan dag. Kanske för att söka försoning.
Rollpersonerna börjar kampanjen spelandes flyktingar i Argald, i det till mångt okända Jorpagna. I hemlighet arbetar de för greveskapet Klomellien, vilka de står i skuld till, samlandes information om Elenkas ledarskap. Blickar från väst är nyfikna på huruvida hennes ledarskap bör stödjas eller störtas.

Grupp 3: Addiaska är staden för de hoppfulla. I grytan av kulturer samlas Klomellier och Magilrer tillsammans med de folkslag som följt med de Cimirska horderna västerut. Kung Werdo Sjömåne har välkomnat de ockuperandes nekromantiker och diplomater till sitt hov, men i bakgatorna ruvar dissidenter, redo att ta till vapen. Bland odöda, Nargurer, riddare och tjuvar finns enorma möjligheter för de villiga att sälja sina tjänster för en näve guld.
Inom stadsrådet i Addiaska rasar en inre konflikt. Oenigheter kring konungens agerande i bemötandet av Cimir har splittrat ledarskapet. Legender kring den berömde riddar Ljussvärds återkomst kastar ytterligare religiös oro i staden, och rykten har börjat florera kring bevittnadet av mirakel av olika sort.  
Rollpersonerna börjar kampanjen som legoknektar, av olika anledningar med brända broar i Kardien. De har inte någon annanstans att vända sig och har under ett par tjänat till uppehälle i tjänst till högstbjudande, oftast antagandes farliga arbeten ingen annan önskat röra. Nu har de fångat Solrådets uppmärksamhet och har sin första möjligthet att stiga i status med korten rätt spelade.
"Det finns tillfällen när inte ens mina turrymdskeppskalsonger hjälper."

Martin Larsson

When one person is delusional it's called insanity
When millions are delusional it's called religion

"Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience" ㅡ Mark Twain.

Spiff Rymdspionen

Den första dagen för karaktärsgörande blir på lördag den 3/9, start runt 17:00 i den nya lokalen.

Då karaktärsbladen inte är klara (någon som är duktig på Word?) kommer endast grundegenskaperna att slås fram under först tillfället, samt lite samtal kring eventuell grupp du vill spela inom. Om du inte har en preferens så går det också bra. Då grundegenskaperna formar karaktären väldigt mycket skulle jag inte fundera allt för mycket på konceptet innan dessa är framslagna. Men om du ändå har frågor och funderingar kring en bakgrund till din karaktär och vem han eller hon är, ta med dig dom så pratar vi om det. Om du är ny till Ereb Altor världen så kan vi också gå igenom lite av den händelser som är viktiga och formar just din grupp.

Citat
1. Gruppen som hjälpte mig med mini-kampanjen under maj-aug i år. Samtalen vi hade kring regeländringar och speltestandet kring dessa hjälpte mycket.
2. Nya spelare. Spelare som lirat en kampanj eller mindre med mig. Variation håller spelgnistan vid liv.
3. Spelarna som under förra kampanjens absoluta början ingick i 'Greve Ekenkronas knektar'. Denna grupp, utan konkurrens, spelade kampanjen bäst. De balanserade sina egna mål med kampanjens och lyckades som så när sätta greve Ekenkrona som kung i riket Kardien. Det i sin tur hade förändrat allt.
4. Alla andra.

Under de första tillfällena fokuserar jag på grupperna 1-3. Men om du är skitsugen på att slå fram dina värden, dyk upp ända, under förutsättningen att jag kan inte garantera att plats i slutändan finns.
"Det finns tillfällen när inte ens mina turrymdskeppskalsonger hjälper."

Spiff Rymdspionen

Andra dagen för karaktärsgörande är satt till fredagen den 9/9, start runt 18:00 i Armagedons lokaler.
"Det finns tillfällen när inte ens mina turrymdskeppskalsonger hjälper."

Spiff Rymdspionen

Här kommer likaså en fullständig färdighetslista för den som vill fundera över sina karaktärer. Nya karaktärer börjar med 750 exp och 10 grunderfarenhetspoäng.

Allmänna färdigheter; kostnad; grundchans/2;

Administration;3 ; -
Akrobatik; 2 (spec. 6); -
Astrologi; 4; -
Bluff; 2; cha & mth
Botanik; 3; -
Dans; 2 (spec. 6); -
Djurträning; 3 (spec. åtta); -
Dra Vapen; 2; rea & vst
Dyrka lås; 2; -
Dölja ; 2; isf & pcn
Finna dolda ting; 2; itn & mtu
Fiska; 1; isf & pcn
Förfalskning; 3; -
Förföra; 2; kre & uts
Förhöra; 2; -
Förklädnad ; 2; -
Första Hjälpen; 1; isf & pcn
Geografi; 2; -
Geologi; 3; -
Giftkunskap; 3; -
Gömma sig; 2; isf & vst
Hantera fällor; 2 ; -
Hantverk; 3 (spec. 16); -
Hasardspel; 2; -
Heraldik; 2; -
Historia; 3; -
Hoppa; 1; est & vig
Ilmarsch; 2; kon & mtu
Intimidera; 2; ldf & mth
Jaga; 2; -
Juridik; 3 (spec 10); -
Kamouflage; 2; dsf & isf
Klättra; 1; kon & est
Kulturkännedomar..; 2; -
Kunskapsfärdigheter..; 2; -
Köpslå; 2; cha & pmn
Köra vagn; 2; pcn & rea
Lyssna; 2; isf & itn
Läkekonst; 4; -
Läkeörtskunskap; 3; -
Läppläsning; 2; -
Magi; 2 (spec. 10); -
Magiskolor..; 5; -
Muta; 2; cha & mth
Navigera; 3; -
Områdeskännedom..; 2; -
Orientering; 2; -      
Provsmaka; 2; -
Rida; 2; rea & vig
Rikta kastmaskin; 2; -
Retorik; 2; dsf & mth
Räkning; 4; -
Schack; 1; -
Simma; 2; -
Sjunga; 2; cha & pmn
Sjökunnighet; 2; -
Skidåkning ; 2; pcn & vig
Skugga; 2; itn & rea
Skådespela; 2; -
Slagsmål; 2; est & vig
Smyga; 2; pcn & vig
Spela Instrument; 2 (spec. 12); -

Språk/Tala..;
Modersmål; 2; -
Människospråk..; 2; -
Zaghanhi; 3; -
Norda; 3; -
Satenu; 3; -

Språk /läsa & skriva..;
Västjori; 2; -
Östjori; 2; -
Zhaganhi; 2; -
Narguriska; 2; -
Norda; 3; -
Satenu; 3; -

Språkkunskap; 3; -
Spåra; 2; -
Spå Väder; 2; -
Stadskännedom..; 1; -
Stjäla föremål; 2; pcn & vst
Strategi; 3; -
Stridsvana (B); 8; -
Taktik; 3; -

Teckenspråk..;               
Allmänt; 2; -
Specifik..; 1; -

Teologi; 1 (spec. 16); -
Två Vapen; 3; pcn & vst
Undre världen; 2; -
Undvika; 3; est & vig
Upptäcka fara; 4; itn & mth
Värdesätta; 2 (spec. 6); -
Zoologi; 3; -
Änterhake; 1; pcn & stt
Överklasstil; 2; -
Överlevnad; 2 (spec. 10); -
Övertala; 2; cha & mth

Vapenfärdigheter; kostnad; grundchans/2; vapentyp;

Bredsvärd; 2; est & vig; 1h hugg
Bredyxa; 2; est & vig; 1h-2h hugg
Dirk; 2; rea & vig; 1h stick
Dolk; 2; rea & vig; 1h stick
Glav; 2; pcn & stt; 2h hugg/stång
Hacka; 2; est & vig; 1-2h kross/stick
Handyxa; 2; est & vig; 1h hugg
Hillebard; 2; pcn & stt ; 2h hugg/stick
Huggare; 2; est & vig; 1h hugg
Högaffel; 2 ; pcn & stt; 2h stick
Kofot; 2; rea & vig; 1h kross
Korpnäbb; 2; rea & vig; 1-2h stick
Kortspjut; 2; pcn & stt; 1-2h stick
Kortsvärd; 2; rea & vig; 1h hugg/stick
Kroksabel; 2; est & vig; 1-2h hugg
Lans; 2; pcn & stt; 1h stick/stång
Långspjut; 2; pcn & stt; 2h stick
Långsvärd; 2; est & vig; 1-2h hugg
Morgonstjärna; 2; est & sto; 1-2h kross
Oxpiska; 2 ; pcn & vig; Piska
Parerdolk; 2; rea & vig; 1h stick
Pik; 2; pcn & stt; 2h stick
Pålyxa; 2; pcn & stt; 2h hugg/stång
Slagsvärd; 2; sto & vig; 1-2h hugg
Spetum; 2; pcn & stt; 2h stick
Stridsgissel; 2; pcn & vig; 1-2h kedje
Stridsslaga ; 2; pcn & vig; 1-2h kedje
Stridshammare (1h); 2 est & vig; 1h kross
Stridshammare (1h-2h); 2; est & sto; 1-2h kross
Stridsklubba (1h); 2; rea & vig; 1h kross
Stridsklubba (1h-2h); 2; est & vig; 1-2h kross
Stridsyxa; 2; est & vig; 1-2h hugg
Treudd; 2; pcn & stt; 1-2h stick
Träklubba (1h); 2; rea & vig; 1h kross
Träklubba (1h-2h); 2; est & vig; 1-2h kross
Träklubba (2h, rst 2); 2; est & vig; 2h kross
Träklubba (2h, rst 3); 2; sto & vig; 2h kross
Träklubba (2h, rst 4); 2; est & sto; 2h kross
Träklubba (2h, rst 5); 2; est & sto; 2h kross
Trästav; 2; pcn & est; 2h kross/stång
Tvåhandsgissel; 2; pcn & sto; 2h kedje
Tvåhandsslaga; 2; est & sto; 2h kedje/kross
Tvåhandsstridshammare; 2; est & sto; 2h kross
Tvåhandssvärd; 2; est & sto; 2h hugg
Tvåhandsyxa; 2; est & sto; 2h hugg
Värja   ; 2; rea & vig; 1h hugg/stick

Arbelast; 2; pcn & est; Armborst
Bola; 2; pcn & vig; Slunga
Kastkniv; 2; pcn & vig; Kastvapen
Kastspjut; 2; pcn & est; Kastvapen
Kastyxa; 2; pcn & est; Kastvapen
Kortbåge; 2; pcn & vst; Pilbåge
Långbåge; 2; pcn & vst; Pilbåge
Lätt armborst; 2 ; pcn & vst ; Armborst
Sammansatt båge; 2; pcn & vst; Pilbåge
Slunga; 2; pcn & vig; Slunga
Stavslunga; 2; pcn & vig; Slunga
Tungt armborst; 2; pcn & vst; Armborst

Sköld; 2; est & rea; sköldar

Specialisering;

Färdigheter med attributen (spec.) köpes två gånger. Det första kostnadvärdet hänvisar till en generell kunskap kring ämnet i fråga. Genom att betala (spec.) kostnaden en eller flera gånger specialiserar man färdigheten inom en eller fleratalet områden.

Låsta färdigheter;

Färdigheterna två vapen och upptäcka fara är för samtliga karaktärer låsta. Två vapen blir först tillgänglig efter att gerf-förmågan dubbelhänt införskaffats. Upptäcka fara blir först tillgänglig efter att gerf-förmågan förhöjd intution införskaffats.

Undvika;

•   Bär karaktären upp till 50 procent av sin råstyrka i BEP (belastningspoäng) modifieras varken undvika eller förflyttning.
•   Bär karaktären över 50 procent, upp till 100 procent av sin råstyrka i BEP modifieras undvika med -10 och förflyttning med -2
•   Bär karaktären över 100 procent, upp till 150 procent av sin råstyrka i BEP modifieras undvika med -20 och förlyttning med -5
•   Bär karaktären över 150 procent, upp till 200 procent av sin råstyrka i BEP modifieras undvika med -30 och förflyttning med -10
•   Bär karaktären över 200 procent av sin råstyrka i BEP kan hon endast gå i långsam takt och inte längre undvika.   

Stridsvana;

Färdigheten representerar praktisk erfarenhet av strid med ett värde av 0-5.
I strid man mot man nyttjas stridsvana när karaktären eller en grupp av karaktärer deklarerat attack mot ett enskilt mål. Den sammanlagda gruppens stridsvana gentemot den enskilda målet jämförs. Om karaktärernas värde överstiger målets ges en bonus, eller en negativ modifikation på fv 5, som delas ut gentemot fiendes eller allierads värde i vapenfärdighet. Utdelningen sköts av den karaktär med mest i initiativ (eller i stridsvana om initiativvärdet delas mellan fler) och gäller för en attack, eller serie av attacker om dessa delas upp.
Om en karaktär delar upp sina attacker mellan två mål så delas likaså dennes värde i stridsvanan med två, avrundat nedåt.
"Det finns tillfällen när inte ens mina turrymdskeppskalsonger hjälper."

Spiff Rymdspionen

Tredje och sista dagen för karaktärsgörande blir på fredag den 16/9, start runt 17:00 och fram till senare på kvällen.

De som har visat intresse men inte slagit fram sina grundegenskaper efter denna gång kommer att få lämna företräde till andra.

Om dagen inte skulle fungera för dig, eller om du har andra frågor, så hör av dig så löser vid det.
"Det finns tillfällen när inte ens mina turrymdskeppskalsonger hjälper."

Spiff Rymdspionen

Då var grupperna färdigställda, samt var någonstans karaktärena kommer att påbörja kampanjen. Mer information om detta dyker upp på onsdag.

Informationen nedan är för de som spelat med mig tidigare och går igenom förändringar nya för kampanjen.

1. Undergrupperna korttidsminne och långtidsminne har tagits bort, delvis då de var för smala, delvis för att reglera antalet undergrupper för intelligens.

2. Administration/juridik har splittrats i två färdigheter.

3. Färdigheterna kanot och skridskoåkning är borttagna.

4. Färdigheterna intimidera och förföra har lagts till.

5. Stridsvana har lagts till, en färdigheter som varierar mellan värderna 0-5 och representerar erfarenhet av stridsliknande situationer. Mer information finns under färdighetslistan på denna tråd.

6. I föregående kampanj behövde spelare köpa områdenskännedom för var greveskap i landet Kardien. Nu mera köpes enbart områdenskännedomen en gång och inkluderar hela landet.

7. Läsa/skriva köpes en gång per skriftspråk eller språkgrupp, inte längre per språk.

8. Relationen råstyrka, kroppsbyggnad, storlek och utseende avgör hur karaktären ser ut. Det är inte enbart din kreativitet som sätter gränserna.

9. Grundchans läggs på /efter/ det att utveckling köpts för en färdighet. Dessa tillsammans bildar karaktärens färdighetsvärde.

10
. Specialisering har tillkommit. Mer information finns under färdighetslistan.

11. Efter deklarering vid initiativ kan inte längre en handling ändras; endast avbrytas helt. Spelaren kan välja att deklarera fler handlingar med ett malus på -5 per handling utöver den första. När sedan hennes tur infaller i initiativordning väljer hon en av de deklarerade handlingarna.

12. Angriper karaktären någon som inte angriper denne får hon -5 på att parera samtliga sina angripare.

13. Vapen inom samma grupp som en redan utvecklad vapenfärdighet erhåller upp till en bonus på hälften av den utvecklade vapenfärdigheten.

14. Perfekta angrepp ger antingen dubbel skada eller halverad chans till parrad, inte längre båda.

15. 1h vapen, eller 1-2h vapen som hålls i båda händerna, efter att kraven på att använda det i en hand uppfylls, erhåller en bonus i skada på +1.

16. Kroppspoäng räknas ut med råstyrka, kroppsbyggnad och storlek, genom tre.

17. Sto-tabellen för att räkna ut rustningsvikt använder hädanefter kroppspoäng som grund.

18. Belastingspoäng för sköldar har höjts avsevärt.

19. Färdigheter under 10 i färdighetsvärde får höjas fritt. Färdigheter med 10+ i färdighetsvärde får högst investeras i med 5 exp per spelning.

20. Motståndstabellsration är förändrad från 1:1 till 2:1.

21. Som tumregel ger rustning sin absorbering genom 2 i negativ modifikation på alla smidighetsbaserade färdigheter.

22. En styrketeknik på 15-16 ger en skadebonus på +1.

23. Explosiv styrka har tillkommit som undergrupp på styrka och omfattar kortare kraftansträngningar.

24. Färdigheten två vapen kräver nu mera enbart gerfförmågan dubbelhänt. Ambidexter är borttagen ur gerflistan.

25. Inväxlade gerf ger 5 exp istället för de vanliga 10. Dessa exp får användas för att höja färdigheter som redan blivit maximalt investerade inom.

26. Psykisk kraft baseras nu mera på undergruppen viljestyrka.

27. Magiker får inte längre en chans att höja sin psykiska kraft efter en spelning. Gerfförmångan Järnpsyke är likaså borttagen.

Frågor och funderingar välkomnas.
"Det finns tillfällen när inte ens mina turrymdskeppskalsonger hjälper."

Apanpapan

Då blir kp samma sak som massa? En dvärg med 16 kp kommer i såfall vara lika stor som en människa om inte större.
¡Oook ook ooook oooook!  (¡Hasta la Victoria Siempre!)

Spiff Rymdspionen

Kroppspoäng blir genomsnittet av höjd, bredd och muskelmassa, var och en representerade genom storlek, kroppsbyggnad och råstyrka. En dvärg med 16 i kroppspoäng kommer troligtvis inte ha samma höjd som en människa, men eventuellt vara bredare och troligtvis ha mer muskler.
"Det finns tillfällen när inte ens mina turrymdskeppskalsonger hjälper."

Getsen

Det verkar vara en massa roliga ändringar, men jag blev lite fundersam på det här:

Citat12. Angriper karaktären någon som inte angriper denne får hon -5 på att parera samtliga sina angripare.

Dök en sån här situation upp i provspelandet? Stackas minusen om angriparen anfaller flera personer som inte slår tillbaka?
"I've made characters for games you've never heard of, and I've never played!"
"The road to hell is paved with randomly-generated content."
"Chaotic Neutral means never having to say you're sorry."

Robin

Citat från: "Getsen"Det verkar vara en massa roliga ändringar, men jag blev lite fundersam på det här:

Citat12. Angriper karaktären någon som inte angriper denne får hon -5 på att parera samtliga sina angripare.

Dök en sån här situation upp i provspelandet? Stackas minusen om angriparen anfaller flera personer som inte slår tillbaka?

Det dök upp sådana här situationer under provspelningen. Ingen av oss var så duktig att de vågade dela upp attacker, men detta plus stridsvane-färdigheten gör att du kan få -10 på första paraden om det vill sig illa, vilket är bra. Det blir mycket farligare att ganga upp på andra personer. Striderna blev mindre "nobrainer" val och mer avvägande. När man börjar nå så pass bra värden så man kan skita i -5 så blir man dessutom exponentiellt mycket bättre, vilket också är bra. Det är större skillnad på någon med 24 och någon med 19 nuförtiden.
Jag vann combat med 13.

Spiff Rymdspionen

Den negativa modifikationen är fast på 5 och stackas inte med sig självt. Om en attack riktas mot individ inom angripande grupp, kan evenuella vidare angrepp riktas fritt mot andra grupper eller individer utan att negativ modifikation infaller.
"Det finns tillfällen när inte ens mina turrymdskeppskalsonger hjälper."

Spiff Rymdspionen

Grupperna blir som följer;

Grupp 1 som påbörjar kampanjen i Addiaska innehåller;

Charlie
Martin D
Gunilla
Johanna
Peter
Dina

Grupp 2 som påbörjar kampanjen i Grindanu, Zorakin, innehåller;

Stefan N
Mattias H
Johan
Tamara
Martin L
Tomas D

Grupp 3 som påbörjar kampanjen med ond, bråd död i Jorpagna innehåller;

Erik
Robin
Kari
PA
Pierre
Marcus J


Karaktärsbladen är nu färdigställda. Jag kommer att befinna mig på föreningen på lördag om någon vill börja pyssla med sina karaktärer, eller behöver hjälp med det. Vill ni som grupp göra det tillsammans så prata ihop er om ett datum så löser vi det då. Karaktärsgörandet och första spelningen kommer att infalla på olika datum. Första spelning bokas när gruppens karaktärer är färdiggjorda.

För er spelare med gamla karaktärsblad från förkampanjen behöver mindre justeringar fortfarande göras. Ni kommer således att behöva nya karaktärsblad likaså.
"Det finns tillfällen när inte ens mina turrymdskeppskalsonger hjälper."

CharlieCharlieLarsson

Jag kommer att vara på föreningen på lördagen i alla fall, om någon mer från min grupp dyker upp kan vi ju snacka lite om våra karaktärer.

På tal om alla modifikationer i stridsvanesystemet och det strängare initiativsystemet och handlingsdeklarationsreglerna.... Nettoresultatet blev framför allt mycket tätare och actionfyllda strider med känsla av skönt kaos. Det känns farligare, snabbare och mycket mycket roligare!

Att perfekta inte längre ger så brutal effekt har också tagit bort mycket av slumpkänslan. En perfekt är inte längre lösningen på alla problem, inte heller något som fimpar din karaktär rakt av.

Jag är odelat positiv till det nya stridssystemet, men det kräver en del att komma in i det innan det flyter ordentligt.
La la la la, la la la la, Elmo\'s world.
La la la la, la la la la, Elmo\'s world.
Elmo loves his goldfish, his crayon\'s, too.
That\'s elmo\'s world.

Usually_Insane

Har Tyvärr redan lovat bort mig till Trägårdsarbete hos mina föräldrar på lördag, har vi någon annan dag som vi kan mötas upp i grupp ett?
Suffering from Knight in Shining Armor syndrome and proud of it!

"We put poisons in our water and air to weed out the weak! We detonate fission bombs in our only biosphere! We nailed our god to a stick! Don't fuck with the human race!"
- attributed to General Nikolai Nikolai at a galactic summit