Magneter till Warjacks

Startat av Gustaf Eklund, februari 09, 2014, 17.30

Föregående ämne - Nästa ämne

Gustaf Eklund

Då Warmachine starter-boxen är beställd har jag tittat runt lite på hur man kan magnetisera Warjacksen, eftersom Crusadern har två andra varianter på samma chassi.
Mestadels har jag följt http://privateerpressforums.com/showthread.php?22669-Magnetizing-a-Menoth-Plastic-Kit

Problemet är att han använder sig magneter som man inte kan köpa på Speltid.se.
De han använder i den guiden är
1/16" x 1/32"  (1.59mm x 0.80mm)
1/8" x 3/32"  (3.18mm x 2.34mm)
medans de som finns på Speltid.se är 2mm x 1.50mm och 3mm x 1.5mm. (http://www.speltid.se/hobbytillbehor/magneter.html)
Tre-milimetersmagneterna borde fungera fint till armar och/eller händer, men jag är osäker på om 2mm x 1.50 är för tjocka för att passa på ett Warjack huvud utan att riskera att borra sönder det.

Annars är det ju bara att välja det huvud man gillar bäst och sedan limma på det.

Någon som har lite erfarenhet på ämnet?
Glory to Menoth! Death to the infidels!

Ola

Vet inget om att magnetisera lösa kroppsdelar på modeller, men kolla med Magnetfabriken vad gäller magneter.
http://www.magnetfabriken.se/
Neodym har väl bäst mått, men de sitter hårt också.
mvh ola
Sir Killalot II for the masses!

Gustaf Eklund

Jo, neodymmagneter är väl det man helst vill ha.
Tyvärr verkar man inte kunna köpa från dem via hemsidan, och Halstahammar ligger lite långt bort för att åka till bara för att köpa några magneter.
Tack ändå!
Glory to Menoth! Death to the infidels!

Martin Larsson

Dem där bråkdelarna är för att de använder ett efterblivet (läs brittiskt) måttsystem.

Ersätt med mm istället och kör på, det kommer fungera :)
When one person is delusional it's called insanity
When millions are delusional it's called religion

"Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience" ㅡ Mark Twain.

Gustaf Eklund

Jag har redan omvandlat tummen till millimeter. Men jag får väl testa på det huvudet jag gillar minst och se hur det blir.
Glory to Menoth! Death to the infidels!

Ola

Nä precis. Man ringer in eller mailar in sin beställning.
Men dom var mycket trevliga och bemötande. Skickade tom ett antal olika för prov innan jag la in min beställning.
Enda jag studsade på var att dom angett priser som om jag var ett företag, alltså tillkom moms på det dom sa... (best för drygt 900+frakt, blev över 1200 att betala)
mvh ola
Sir Killalot II for the masses!

Gustaf Eklund

Jag fick ett erbjudande från Speltid för gratis frakt, så det blir dem istället.
Glory to Menoth! Death to the infidels!

Gustaf Eklund

#7
Liten uppdatering för avslut nu när jag fått hem magneterna.
3x1.5 är lite för stora för att kunna borras in i warjack-huvuden utan att riskera att skada dem. Jag misstänker att även 2x1.5 kanske är för tjocka, men har inga av dem att testa med.

Däremot fungerar 3x1.5 perfekt till armar and handleder. Jag hade inga problem med plats och allt sitter fast mycket stadigt.

*UPPDATERING utifall någon läser detta i hopp om råd*
Jag har sedan detta uppgraderat magneterna i armarna till 5mm i diameter, vilket är vad som behövs för att armarna ska sitta stabilt. De gör de inte med 3mm, så vet inte varför jag skrev så. Antagligen för att jag inte visste hur mycket bättre 5mm är. 3mm fungerar dock fortfarande perfekt för händer/handleder, men kan behöva en pin också för att hålla vapenhanden rak.
Glory to Menoth! Death to the infidels!