Uppsökande verksamhet

Startat av mlkr, december 17, 2013, 20.52

Föregående ämne - Nästa ämne

mlkr

Hej,
Jag har ett förslag på uppsökande verksamhet för att försöka få nya medlemmar till Armagedon.

Minikonvent 1-3(?) gånger per år.
- Grundtanken är att föreningen till en början INTE lägger dessa minikonvent i föreningslokalerna utan istället ordnar in sig på andra ställen där nya potentiella föreningsmedlemmar redan rör sig. Förslag på lokaler/institutioner är Brygghuset, Högskolan i Borås, Kulturföreningen Tåget & Hemgården.
- Brädspel, figurspel, kortspel, rollspel (mer?) finns tillgängligt att prova på och föreningsmedlemmar finns på plats för att spela med, förklara regler, visa olika delar av hobbyn osv.
- Information om Armagedon går ut till deltagare. Deltagare får vid inträde lämna namn, ålder + kontaktinformation så att vi kan fortsätta "marknadsföra" oss efteråt.
- Kort efter avslutat minikonvent går information ut om öppet hus, spelaktivitet eller liknande i föreningens lokaler.

Dels tänker jag att detta skall leda till fler nya medlemmar i föreningen, men också att redan befintliga medlemmar har föreningsevent att delta & engagera sig i.
Tanken är att det ska arrangeras så att minimal arbetsinsats krävs och att arrangörer/medhjälpare kan spela och ha roligt tillsammans med besökarna.

Vad tror ni om detta?
/Marcus Mellqvist
/Veni Vidi Vicious

carlsson

Låter som kanonbra idéer och tankar!

Go for it! *tummen upp*

Andreas Carlsson, Borås
ASL-nörd och gammal Armagedon-uv

http://www.aslsweden.com

Usually_Insane

gäller att hitta Koordinatörer, arrangörer och organisatörer, jag ställer gärna upp som medhjälpare i alla fall.
Suffering from Knight in Shining Armor syndrome and proud of it!

"We put poisons in our water and air to weed out the weak! We detonate fission bombs in our only biosphere! We nailed our god to a stick! Don't fuck with the human race!"
- attributed to General Nikolai Nikolai at a galactic summit

Ewers

Låter toppen. Tror det kan bli superkul för både arrangörer och besökare.

/F 8)

CharlieCharlieLarsson

Det är bra idéer och finns kraft och vilja att omsätta detta i praktiken vore det ju toppen!

Som enskild styrelsemedlem kan jag såklart inte lova något men jag kan ändå säga att det finns pengar i föreningen att satsa på sådana här initiativ som kan generera medlemmar om det behövs för att köpa in spel eller vad det nu kan vara.

Go for it!
La la la la, la la la la, Elmo\'s world.
La la la la, la la la la, Elmo\'s world.
Elmo loves his goldfish, his crayon\'s, too.
That\'s elmo\'s world.

globetrotter

Det är frågan vart vi ska vara och hur vi ska få dit folk. Vi har ju gjort liknande tidigare. Två gånger har vi varit på biblioteket en vardagskväll och en gång i Mariedalsstugan. Det var väl en hel del som dök upp, men det genererade tyvärr dåligt med medlemmar. Jag tror vi vid ett tillfälle var en del som sponsrade ungdomar, som kunde tänka sig att bli medlemmar direkt, men jag såg inte att folk kom till klubben efteråt. Möjligtvis någon enstaka 1-2 gånger.

Jag är gärna på och arrangerar brädspel ifall det blir en dag som funkar för mig.
/Carl

carlsson

Citat från: globetrotter skrivet december 18, 2013, 21.03
Det är frågan vart vi ska vara och hur vi ska få dit folk. Vi har ju gjort liknande tidigare. Två gånger har vi varit på biblioteket en vardagskväll och en gång i Mariedalsstugan. Det var väl en hel del som dök upp, men det genererade tyvärr dåligt med medlemmar.

Kan det bero på dålig uppföljning? Man bör ju ta namn och epostadress på besökarna, så att man kan skicka ut lite reklam och information senare. Och bjuda in dom till andra arrangemang etc.

Just det är väldigt vanligt i samhället över huvud taget - Man gör nåt superbra, men följer inte upp. Klart att man tappar.


Bristen i föreningen är inte att vi har för lite idéer. Bristen är att vi har för lite personer som inte orkar/kan/vill arrangera (mig själv inkluderad).


Andreas Carlsson, Borås
ASL-nörd och gammal Armagedon-uv

http://www.aslsweden.com

mlkr

Det kommer förmodligen inte ge några direkta eller överväldigande resultat men jag tror att sådana här initiativ i samband med god uppföljning ger något i slutändan.
Antalet unga medlemmar i föreningen måste ju som jag förstått det öka och då måste vi ut och synas, höras och göra oss påminda upprepade gånger för att det ska ge effekt.

Med det sagt, och med den förmodligen något sinande orken i föreningen (?) som nämnts så tror jag verkligen att detta är rätt väg att gå. Vi har ju ändå alla ett intresse att spela spel av olika slag och jag tror inte någon av oss har något emot att lära ut lite regler, få nya bekanta intresserade och fler att spela tillsammans med. Tids nog har vi nya medlemmar med ny ork och nya idéer och då är nästa steg att låta dem ta mer plats och ansvar.

Jag sitter och finurlar på ett mer utarbetat (men lätt) koncept som ska förenkla att genomföra sådana här event på rullande basis och kan förhoppningsvis presentera något under årsmötet 2014.
/Veni Vidi Vicious

mlkr

/Veni Vidi Vicious