D&D - Eberron

Startat av Den Gamle, maj 12, 2006, 04.52

Föregående ämne - Nästa ämne

Torbjörn

Ett forum för Eberron! Japp, jag kan spela söndagen den 13/8.

/Torbjörn

patrikcarlsson

Jag kan den 11:e om det behövs, men först efter 18.00

/Patrik

Gobbos Spider

Rensar brorsans vind den 12:e. I Helsingborg bör kanske tilläggas. Men jag skall göra ett tappert försök att komma iväg tidigt Söndag så jag hinner upp.

/stefan
I would never die for my beliefs because I might be wrong.

    Bertrand Russell

Den Gamle

Efter gårdagens spelning har jag kollat upp lite regler och funderat lite.

- Attacks of Opportunity:

Man hotar alla rutor där man kan göra en närstridsattack. Om någon flyttar UT UR en hotad ruta framkallar man en AO. Vissa handlingar som gör att man har svårt att försvara sig framkallar också en AO. Varje karaktär kan utföra en AO per runda (det finns feats som ger fler) och en AO påverkar inte på något sätt vad man annars kan göra i rundan.

Om man vill flytta ut ur en hotad ruta utan att framkalla en AO så finns det två vanliga sätt. Man kan ta en 5-fotare till en icke ockuperad ruta som det kostar ett att flytta till. Alternativt så kan man göra en full-round action som kallas Withdraw. Detta gör att man kan flytta upp till två fulla moves (man kan dock få andra AO's om man flyttar in i en annan hotad ruta under vägen) . Om man rör sig i difficult terrain (tex ett fönster) får man bara en move action.


- Diagonal förflyttning

Den första diagonala förflyttningen kostar ett och den andra kostar två.


- Karaktärers talförmåga

Jag är ganska frikostig när det gäller vad spelarna säger runt bordet. Så länge man inte direkt säger vad man anser en annan spelare skall göra så är hintar och tips helt ok. Dvs man får säga "hur många magic missiles kan du kasta?" men inte "kasta magic missile på snubben på hästen!".

På grund av denna självutnämnda frikostighet så är jag lite striktare angående vad karaktärerna kan säga under en strid. Tänk på att varje runda bara är sex sekunder lång och att man för det mesta har fullt upp med annat. Karaktärerna har nästan aldrig tid på sig att tänka igenom vad de skall säga för att maximera informationsinnehållet utan de flesta utrop lär vara av typen "kom hit!", "läk mig!", "stäng dörren!", "hjälp, jag dör!" eller liknande.

Att förmedla komplicerade budskap som t ex "ställ dig bakom med med en potion redo så att jag lätt kan grabba den när jag behöver den" är jättesvårt mitt i en strid och kräver flera rundor och kanske även ett listen eller INT-slag för att uppfatta.

Allt för den här gången.
"My center is giving away, my right is pushed back, situation excellent, I am attacking."
Marshal Ferdinand Foch in message to HQ, Marne 1914

Den Gamle

Jag kan följande datum (jobbar röda):

1/9
3/9


15/9
16/9
17/9


22/9
23/9
24/9
"My center is giving away, my right is pushed back, situation excellent, I am attacking."
Marshal Ferdinand Foch in message to HQ, Marne 1914

Gobbos Spider

1/9 och 3/9 är de enda datumen jag kan. Borta i Arnhem och Normandie de andra helgerna.


Stefan
I would never die for my beliefs because I might be wrong.

    Bertrand Russell

Ewers

Jag kan den 1/9.

Mvh /Fredrik Ewers

patrikcarlsson

Jag kan samtliga datum

1/9 Patrik, Ewers, Stefan
3/9 Patrik, Stefan,

15/9 Patrik
16/9 Patrik
17/9 Patrik

22/9 Patrik
23/9 Patrik
24/9 Patrik

mvh / Patrik Carlsson

Torbjörn

Jag kan inte spela 1/9 eller 3/9. Övriga datum har jag inte kollat upp.

/Torbjörn

Fredrik

1:e kan jag tyvärr inte. 3:e kan jag även om jag ser att andra inte kan, övriga helger framöver kan jag fre-lö-sö som det ser ut nu.

Om man nu bara har en move action i difficult terrain borde det inte innebära att man saknar möjlighet att göra en withdraw som kräver en full runda?  I exemplet med fönstret känns det naturligt att måste man klättra och huka etc så är det svårt att ducka undan en strid?
Google got your soul - but its availible and free for everyone.

Den Gamle

Då kör vi ett litet kort scenario den 1:e.

Jag återkommer med fler datum snart. Min tanke är väl ungefär en spelning per månad.

Angående Withdraw så är det alltid en full-round action men man kan få en eller två move actions beroende på terrängen. I det aktuella fallet kan man kanske tänka sig att han backade upp mot fönsterkarmen och sedan kastade sig baklänges ut genom fönstret och ägnade resten av rundan att ta sig upp på fötter.
"My center is giving away, my right is pushed back, situation excellent, I am attacking."
Marshal Ferdinand Foch in message to HQ, Marne 1914

Den Gamle

Här kommer en lista på nya datum:

22/9
23/9
24/9

29/9
30/9
1/10

6/10
7/10
8/10

13/10
14/10
15/10

20/10
21/10
22/10

27/10
28/10
29/10

10/11
11/11
12/11

Fyll på med era namn i listan.
"My center is giving away, my right is pushed back, situation excellent, I am attacking."
Marshal Ferdinand Foch in message to HQ, Marne 1914

Ewers

Ser ut såhär för mig just nu men jag kommer inte att avhålla mig från att boka annat så länge vi inte har bestämt en spelning på just det datumet, flera av dessa datumen är tex "bokningsbara westerndatum" och har vi inte bokat och en spelgrupp vill lira western kommer jag att spelleda.

Mvh /F

22/9 Ewers
23/9 Ewers
24/9 Ewers

29/9 Ewers
30/9 Ewers
1/10 Ewers

6/10 Ewers
7/10 Ewers
8/10 Ewers

13/10 Ewers
14/10 Ewers
15/10 Ewers

20/10 Ewers
21/10 Ewers
22/10 Ewers

27/10 Ewers
28/10 Ewers
29/10 Ewers

10/11 Ewers
11/11 Ewers
12/11 Ewers

patrikcarlsson

Som det ser ut nu är samtliga dagar ok. För fredagar gäller att jag inte kan komma loss innan 18.00.

22/9 Ewers, Patrik
23/9 Ewers, Patrik
24/9 Ewers, Patrik

29/9 Ewers, Patrik
30/9 Ewers, Patrik
1/10 Ewers, Patrik

6/10 Ewers, Patrik
7/10 Ewers, Patrik
8/10 Ewers, Patrik

13/10 Ewers, Patrik
14/10 Ewers, Patrik
15/10 Ewers, Patrik

20/10 Ewers, Patrik
21/10 Ewers, Patrik
22/10 Ewers, Patrik

27/10 Ewers, Patrik
28/10 Ewers, Patrik
29/10 Ewers, Patrik

10/11 Ewers, Patrik
11/11 Ewers, Patrik
12/11 Ewers, Patrik

Med vänliga hälsningar
Patrik

Gobbos Spider

22/9 Ewers, Patrik
23/9 Ewers, Patrik
24/9 Ewers, Patrik

29/9 Ewers, Patrik  Stefan
30/9 Ewers, Patrik  Stefan
1/10 Ewers, Patrik

6/10 Ewers, Patrik  Stefan
7/10 Ewers, Patrik  Stefan
8/10 Ewers, Patrik  Stefan

13/10 Ewers, Patrik  Stefan
14/10 Ewers, Patrik  Stefan
15/10 Ewers, Patrik  Stefan

20/10 Ewers, Patrik  Stefan
21/10 Ewers, Patrik  Stefan
22/10 Ewers, Patrik  Stefan

27/10 Ewers, Patrik  Stefan
28/10 Ewers, Patrik  Stefan
29/10 Ewers, Patrik  Stefan

10/11 Ewers, Patrik  Stefan
11/11 Ewers, Patrik  Stefan
12/11 Ewers, Patrik  Stefan

Detta gäller i dagsläget.

Stefan
I would never die for my beliefs because I might be wrong.

    Bertrand Russell