Röda Rummet: Tråd för bokning av rummet

Startat av Ewers, september 08, 2011, 13.15

Föregående ämne - Nästa ämne

Ewers

Denna tråd är till för att boka röda rummet för spel.

För det skall vara överskådligt vilka datum som är bokade så är det viktigt att alla bokade datum syns i det senaste trådinlägget. Därför skall du som bokar ett datum kopiera, inte citera, den tidigare listan. Klistra sedan in listan i ditt inlägg och lägg till det datum du vill boka. Posta därefter ditt inlägg.

Skulle det finnas datum som passerat på listan är det dessutom lämpligt att ta bort dessa, men det är helt frivilligt.

Vid bokning, var vänlig och skriv datum, tid för start, namn och spel.

Mvh Fredrik E 8)

Ewers


Lindbergh

Observera att det satt en bokningslista på dörren till Röda Rummet innan denna tråden postades...

Varför har styrelsen valt bort att ha kalendrar i lokalen?
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Först väga, sedan våga" Helmuth von Moltke, f 1800, d 1891
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

Ewers

Måste pinsamt erkänna att det skulle vara Bruna rummet... :oops:

Lindbergh

ok, vill dock påstå att kalender på/vid dörren är tillräckligt bra för föreningen.

Det kräver dessutom ett "old school-system" att någon går till lokalen/är i lokalen för att boka vilket gör att folk är mer i lokalen vilket är bra med :)
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Först väga, sedan våga" Helmuth von Moltke, f 1800, d 1891
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

nemesiswar

Finns det ingen kalender mod som admin kan installera på forumet eller i värsta fall hemsidan som man kan göra bokningar också?

Lindbergh

Det hade varit bra med en kalenderfunktion för det blir massa pyssel med det att klippa och klistra. Jag har en hel del spelningar per månad och min uppfattning är att det ska vara enkelt och relativt lättillgängligt tillsammans med att det ska vara lättöverskådligt. Har inget emot den digitala kalendern då jag har sådant i jobbet, men då vore det bra om vi kunde få upp ett stöd för dem som inte har en dator tillgänglig vid ett bokningstillfälle som exempel.

Sedan finns det en poäng med att man kanske inte ska sitta hemma och boka utan masa sig ner till lokalen (eller ringa någon som är där) för att boka. Detta för att vi ska kunna få ner mer folk till lokalen och öka genomströmningen av medlemmar.

Åter igen, sätt kalendrar vid dörrarna och en fast blyertspenna för att hålla det rakt och enkelt.
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Först väga, sedan våga" Helmuth von Moltke, f 1800, d 1891
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

carlsson

Vi har pratat om detta innan. Då kom vi fram till att kalender på dörrarna är bäst.
Men, det var några år sedan. Idag har de flesta en smartphone och/eller dator med sig vilket gör att man kanske skulle utvärdera en digital lösing igen?

Fördelen med digitalt är uppenbar, medan fördelen med en väggkalender mycket riktigt är som Lindbergh skriver att det bland annat ökar genomströmningen i lokalen. Jag vet dock inte om den effekten är mätbar (eftersom man oftast bokar när man ändå är nere). Dessutom är det "enklare" på sitt sätt.

Förra gången föll det på följande frågor:
Vad händer om jag är på föreningen och vill boka, men inte har med mig en dator eller tillgång till internet?
Och hur ska man synka en väggkalender med den digitala?

Enligt min mening ställer en digital lösning två krav:
- Tillgång till internet (styrelsen har av okänd anledning valt bort detta iomed flytten).
- Tillgång till en dator i lokalen. Detta torde vara lätt att lösa då säkert minst hälften av medlemmarna har en gammal burk stående. Det har vi nog på Macsystem till och med (den saknar dock trådlöst kort just nu).

Själva lösningen torde bli Googles Kalender, eftersom vi redan har en sån.
http://www.armagedon.se/kalender.html

Andreas Carlsson, Borås
ASL-nörd och gammal Armagedon-uv

http://www.aslsweden.com

Lindbergh

Vet att det har varit diskussioner om detta innan och jag delar den uppfattningen att styrelsen bör överväga en digital lösning för bokning för framtiden. Att sätta upp trådar på forumet när föreningen i dag saknar vissa fundament är en mindre bra lösning enligt mig.

Dock är det precis som du skriver att föreningen bör dock tillhandahålla en enkel lösning genom:
a) en allmän dator i lokalen för bland annat lokal och resursbokning
b) internetuppkoppling, företrädelsevis med trådlös (wlan) möjlighet.

Jag kan, om jag får hjälp att blåsa ur burken, tillhandahålla en gammal dator med gammal plattskärm. Jag har skänkt en liten samsung platt-tv till föreningen som funkar superbra som skärm. Den finns förhoppningvis kvar??

Det viktiga är väl att systemet ska kräva så lite resurser som möjligt både vad gäller ekonomi och ideell tid i form av uppdateringar och systemförvalteri, men en billig kalenderfunktion som exvis Google skulle fungera under vissa förutsättningar.
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Först väga, sedan våga" Helmuth von Moltke, f 1800, d 1891
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

Ewers

Internet i lokalen kommer, men det tar tid att flytta ett internet om man väljer att inte ha telefon. På denna punkten får medlemmarna utöva tålamodsträning.

Varför inte göra såhär: Bokningar till röda rummet sker på papper/almenacka så som det redan har börjats med. Bokningar till Bruna rummet sker via forumets tråd, så som det redan har börjats med.
Därefter utvärderar vi hur det fungerat.

/F 8)

Lindbergh

Det fungerar säker bra att köra olika och att utvärdera, men jag skulle önska att styrelsen motiverar sitt beslut att ändra i rums-/lokalbokningen i samband med flytten och hur man (styrelsen) tänker.
”I krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt” Carl von Clausewitz, född 1780, död 1831
"Först väga, sedan våga" Helmuth von Moltke, f 1800, d 1891
"Es gibt keine verzweifelte lagen, es gibt nur verzweifelte menschen" Heinz Guderian f 1888 d 1954

carlsson

Citat från: "Ewers"Varför inte göra såhär: Bokningar till röda rummet sker på papper/almenacka så som det redan har börjats med. Bokningar till Bruna rummet sker via forumets tråd, så som det redan har börjats med.
Därefter utvärderar vi hur det fungerat.

Låter som en utmärkt idé.

Men sätt upp en lapp på Bruna så att det framgår vad som gäller.

Andreas Carlsson, Borås
ASL-nörd och gammal Armagedon-uv

http://www.aslsweden.com

Spiff Rymdspionen

Tja, styrelsen i helhet har inte tänkt på det; det är ju så klart inte en fråga vi har haft uppe på ett möte.

Med det sagt, det finns inte internet i lokalen och alla har inte tillgång till det via sina telefoner. Givetvis bör ett bokningssystem finnas på dörren så att medlemmar som sitter i lokalen vet huruvida dom kan använda ett rum utan att för den delen behöva åka hem till någon för att kolla av om de kommer att ombes lämna det efter ett tag.

Forumet är ju jättebra att sedan användas som kompletering.
"Det finns tillfällen när inte ens mina turrymdskeppskalsonger hjälper."

Gobbos Spider

Citat från: "Spiff Rymdspionen"Tja, styrelsen i helhet har inte tänkt på det; det är ju så klart inte en fråga vi har haft uppe på ett möte.

Med det sagt, det finns inte internet i lokalen och alla har inte tillgång till det via sina telefoner. Givetvis bör ett bokningssystem finnas på dörren så att medlemmar som sitter i lokalen vet huruvida dom kan använda ett rum utan att för den delen behöva åka hem till någon för att kolla av om de kommer att ombes lämna det efter ett tag.

Forumet är ju jättebra att sedan användas som kompletering.
Jag skulle säga precis tvärtom. Tillgängligheten över nätet är bra mycket större än lokalens tillgänglighet.

- En utan nyckel
I would never die for my beliefs because I might be wrong.

    Bertrand Russell

Gobbos Spider

I would never die for my beliefs because I might be wrong.

    Bertrand Russell