"Lagar i datasalen"

Startat av dagle, juni 27, 2005, 13.55

Föregående ämne - Nästa ämne

dagle

jag har tänkt på en sak... då det faktiskt är tillåtet på geddon att lyssna på folks traffik. Något som kanske inte är så roligt om "jag" skulle sitta ta reda på vad folk har för några lösenord på lunar, och massa andra sidor. Sedan kan man blocka deras trafik (t.ex. wow) me annan skräptrafik. Då detta inte är olagligt om man har rättighet att vara i nätverket borde man göra så att man automatiskt blir utkastad ur "ha rättigheten att vara i nätverket" vilket sedan gör det olagligt....

Gunilla Hellén

Jag förstår inte vad du menar...

Bara för att något inte är uttalat olagligt på geddon betyder inte att det är tillåtet. Reglerna för att vara i lokalen är att man ska behandla andra med respekt osv. Att förstöra för andra är inte att behandla andra med hänsyn och respekt som det står i ordningsreglerna för lokalen att man SKA göra.

dagle

ja men om jag tar reda på alla din lösenord när du loggar in på olika sidor eller spel! det är inte olagligt om jag tillåts vara med i nätverket (altså om jag är med i Armagedon)... att avlyssna vad folk gör tycker inte jag skulle vara lagligt i geddons lokaler(sedan borde portscanning också vara inte vara tillåtet). Men om ni tycker att det är ok så kanske jag skall ta ner min burk och börja lyssna lite  :twisted:

Gunilla Hellén

Jag hoppas att du bara försöker visa på ett problem.

Om du tar reda på alla mina lösenord har du inte behandlat mig med hänsyn och respekt och kan om styrelsen bestämmer sig för det råka ut för något sorts straffåtgärd. Vi har regler för lokalen och som jag tolkar dom så är det inte OK att jävlas med folk på internet, precis lika lite som det är att jävlas med folk IRL.

Vad vill du?

Clifford

För att vara så l337 så har Dagle väldigt svårt att säga vad han menar via forum. Kontrollera din stavning innan du postar...

Exempel:
Citat från: "dagle"(sedan borde portscanning också vara inte vara tillåtet)

dagle

ja men det jag menar är att visst om "jag" skulle gör detta skulle "jag" bli utkickad ur föreningen men ni skulle inte kunna göra några lagliga efterföljder, då ni "tillåter mig att göra det". Något som jag tycker är fel då jag skulle kunna sälja vidare dessa uppgifter... sedan att det är moraliskt kasst är en annan sak....
it + moral != sant
(!= betyder: är inte =    ).

Clifford

Ok, då får Dagle i uppgift att fixa en ny lista över vad som tillåts och inte. Vi litar på din kompetens!

:twisted:

Martin Larsson

Citat från: "Gunilla Hellén"Jag hoppas att du bara försöker visa på ett problem.

Om du tar reda på alla mina lösenord har du inte behandlat mig med hänsyn och respekt och kan om styrelsen bestämmer sig för det råka ut för något sorts straffåtgärd. Vi har regler för lokalen och som jag tolkar dom så är det inte OK att jävlas med folk på internet, precis lika lite som det är att jävlas med folk IRL.

Vad vill du?

dAgl3 försöker säga att det är allt för fritt att titta på vad grannen håller på med i gedons datasal. Dvs att om nån vill jävlas så är det inte ens ett halvt problem att göra det.
Detta kan man dels göra innifrån, men bara man kommit in i nätverket från utsidan kan man pilla bäst man vill och komma åt allt för mycket, och det är inte bra :shock:

För att förtydliga mig ännu mer, det är inte helt ovanligt att folk "hackar" andras datorer från nån stans i världen och då hjälper inte våra allt för snälla och generösa vi litar på dig regler...
Vidare är jag av uppfattningen att det är bättre att förebygga möjligheten att göra något före nån kommer på det, än att vänta på att det ska ha skett 8)
When one person is delusional it's called insanity
When millions are delusional it's called religion

"Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience" ㅡ Mark Twain.

Clifford

Citat från: "Martin Larsson"
Citat från: "Gunilla Hellén"Jag hoppas att du bara försöker visa på ett problem.

Om du tar reda på alla mina lösenord har du inte behandlat mig med hänsyn och respekt och kan om styrelsen bestämmer sig för det råka ut för något sorts straffåtgärd. Vi har regler för lokalen och som jag tolkar dom så är det inte OK att jävlas med folk på internet, precis lika lite som det är att jävlas med folk IRL.

Vad vill du?

dAgl3 försöker säga att det är allt för fritt att titta på vad grannen håller på med i gedons datasal. Dvs att om nån vill jävlas så är det inte ens ett halvt problem att göra det.
Detta kan man dels göra innifrån, men bara man kommit in i nätverket från utsidan kan man pilla bäst man vill och komma åt allt för mycket, och det är inte bra :shock:

För att förtydliga mig ännu mer, det är inte helt ovanligt att folk "hackar" andras datorer från nån stans i världen och då hjälper inte våra allt för snälla och generösa vi litar på dig regler...
Vidare är jag av uppfattningen att det är bättre att förebygga möjligheten att göra något före nån kommer på det, än att vänta på att det ska ha skett 8)

*edit*Nedanstående skrevs i ilska efter att ha besvarat 20 inlägg om vad jag borde göra, samtidigt som jag sitter på Geddon och rensar virus sedan kl. 13.30 och än så länge har jag kommit en femtedel på vägen typ. Därav är jag innerligt trött på att jämt få höra hur mycket bättre allt kan vara. Kom med ett konkret exempel och hjälp mig gärna fixa det så blir saker gjorda. Jag har personligen ingen aning om hur vi kan "förebygga möjligheten" att någon hackar vårt helt ointressanta LAN, mer än att vi nu har 3 (tre) routers, och hård filtrering samt loggning av datorerna. Är det värt arbetsinsatsen att installera och konfigurera separata virusskydd? Med tanke på att detta är första virusattacken i Geddons historia...Dessutom tar virusskydd upp mycket systemresurser, som laggar spel och annat.*/edit*

Ja men gör nåt själv då för en gångs skull istället för att förklara för oss vad vi ska göra !

:evil:

dagle

kommer att försöka göra skriva klart saken... har kollat på den gamla och den är bra lite tilläg bara... har tankat 4400 sidor programmering :S, svårt att slita sig :S

Martin Larsson

Citat från: "Clifford"
Citat från: "Martin Larsson"
Citat från: "Gunilla Hellén"Jag hoppas att du bara försöker visa på ett problem.

Om du tar reda på alla mina lösenord har du inte behandlat mig med hänsyn och respekt och kan om styrelsen bestämmer sig för det råka ut för något sorts straffåtgärd. Vi har regler för lokalen och som jag tolkar dom så är det inte OK att jävlas med folk på internet, precis lika lite som det är att jävlas med folk IRL.

Vad vill du?

dAgl3 försöker säga att det är allt för fritt att titta på vad grannen håller på med i gedons datasal. Dvs att om nån vill jävlas så är det inte ens ett halvt problem att göra det.
Detta kan man dels göra innifrån, men bara man kommit in i nätverket från utsidan kan man pilla bäst man vill och komma åt allt för mycket, och det är inte bra :shock:

För att förtydliga mig ännu mer, det är inte helt ovanligt att folk "hackar" andras datorer från nån stans i världen och då hjälper inte våra allt för snälla och generösa vi litar på dig regler...
Vidare är jag av uppfattningen att det är bättre att förebygga möjligheten att göra något före nån kommer på det, än att vänta på att det ska ha skett 8)

*edit*Nedanstående skrevs i ilska efter att ha besvarat 20 inlägg om vad jag borde göra, samtidigt som jag sitter på Geddon och rensar virus sedan kl. 13.30 och än så länge har jag kommit en femtedel på vägen typ. Därav är jag innerligt trött på att jämt få höra hur mycket bättre allt kan vara. Kom med ett konkret exempel och hjälp mig gärna fixa det så blir saker gjorda. Jag har personligen ingen aning om hur vi kan "förebygga möjligheten" att någon hackar vårt helt ointressanta LAN, mer än att vi nu har 3 (tre) routers, och hård filtrering samt loggning av datorerna. Är det värt arbetsinsatsen att installera och konfigurera separata virusskydd? Med tanke på att detta är första virusattacken i Geddons historia...Dessutom tar virusskydd upp mycket systemresurser, som laggar spel och annat.*/edit*

Ja men gör nåt själv då för en gångs skull istället för att förklara för oss vad vi ska göra !

:evil:


Hmmm, detta var inte överhuvudtaget riktat till dig, som du borde kunnat inse om du tittat vad som quotats...detta var till för att kanske förtydliga för gunilla vad d4gl3 menade :evil:
When one person is delusional it's called insanity
When millions are delusional it's called religion

"Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience" ㅡ Mark Twain.